:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Sunday 24 January 2010

Susah Mahu Kahwin?

Sepanjang minggu ini, saya dihadapkan dengan beberapa persoalan mengenai perkahwinan. Dan persoalan itu datangnya dari mereka yang belum berkahwinlah. Mereka memberitahu saya, bagaimana mahu berkahwin, kalau duit tiada. Kalau ada pun, cukup-cukup je. Sekarang pun tiap-tiap bulan, rasanya mengikat perut je...

Ok, jawapan saya mudah je. Apabila kita berniat untuk 'membina masjid', insyaAllah, rezeki itu akan datang. Kenapa kita selalu memikirkan sesuatu yang belum pasti jadinya. Kepada mereka yang belum berkahwin, cuba tanya kepada kawan-kawan yang dah pun selamat berumahtangga. Susah ke?

Kalau ditanya kepada saya, betul memang untuk berkahwin, mengadakan majlis kenduri, memang memerlukan terlalu banyak wang. Terutamanya sebelah lelaki, iaitu bakal pengantin lelaki. Sekurang-kurangnya RM30k mesti ada. Sebelah perempuan pun sama juga sebenarnya, dan kadang-kadang lagi banyak pula dari pihak lelaki. Itu cuma untuk majlis yang sederhana sahaja. Kalau yang grand, tentulah lagi banyak.

Kalau kita sentiasa mahu semuanya telah tersedia, mahu cukupkan dulu simpanan, rasanya sampai bila-bila pun, impian perkahwinan hanya tinggal angan-angan. Setelah habis perkahwinan, kita memikirkan pula tentang kehidupan selepas perkahwinan. Lagilah rasa sangat kusut! Saya sendiri pernah menimbulkan persoalan ini kepada En. Tunang, dengan berbagai-bagai andaian. Jawapan En. Tunang mudah sahaja, 'Kadang-kadang sesuatu yang kita fikirkan rumit itu, sebenarnya tidaklah rumit pun. Hanya andaian kita yang pelbagai itu, yang kadang-kadang menyesakkan fikiran'.

Kalau semuanya kita fikirkan pasal duit, memang tidak ada yang cukup. Sebab itu kita disuruh bersyukur. Memang saya akui, saya pernah menangis beberapa bulan lepas, sebab saya rasa, saya langsung tidak punya wang untuk menjalankan majlis perkahwinan ini. Tapi, bila hari-hari dilalui, semakin dekat detik itu, saya rasa mudah. Saya rasa DIA tunjukkan jalan, untuk saya ke situ. Alhamdulillah...

Jadi anda semua yang mahu berkahwin, tapi duit tak ada, jangan risau. Sekali berniat, langkah telah dimulakan, insyaAllah, jalan pasti ada. Yang penting mulakan langkah itu. Sekurang-kurangnya, bertunang. Sebab bagi saya, selagi hubungan itu tidak diikat janji, selagi itu kita rasa susah sangat. Saya doakan buat anda semua ya!

Nota Hati : Berusaha, berdoa & tawakal. DIA ada dengan kita...

4 comments:

mama affan said...

betul 2..niat dan keje baik..insyaAllah dipermudahkan..berdoa dan usaha la tanpa jemu..

O Ena O said...

sy pon pkir mcm tu mz..bile dh bertunang br nmpk btol2 tujuan dan target...jd ms lebih bersemangat nk kumpul duit sbb halaa tuju dh nmpk..
moge Allah permudahkan urusan sy dan kite sume..huhuhu..terima kasih mz sbb publish entri yg penting nie...

O Ena O said...

maz nk tannye skit soklan peribadi..
mz wat loan tak utk kawen nti? sbb skang nie byk org..n sy ade tanye kt member2 yg laki..deme buat personal loan utk kawen...tp x la byk...hmmm..

Hana said...
This comment has been removed by the author.