:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Friday 18 December 2009

Azam?? Tahun Baru Kan...

Seperti biasa, sejak dari kecil kita disogokkan, setiap menjelang tahun baru, kita perlu memperbaharui azam kita untuk tahun mendatang. Tapi, fahamkah kita pada konsep azam itu. Sebenarnya, apabila kita cuba untuk memperbaharui azam, baru kita sedar, banyak azam yang telah kita buat, tak tercapai pun lagi. Dan kadang-kadang azam itu diperbaharui saban tahun.

Bukanlah saya memandang rendah untuk kita semua berazam. Azam itu, seumpama matlamat hidup juga. Tapi, kenapa perlu setiap kali tahun baru, untuk memperbaharui azam? Bukankah setiap kali terjaga dari lena, kita perlu berazam. Kadang-kadang kita tak perasan pun yang apa yang kita lakukan itu, merupakan sebahagian daripada azam. Matlamat yang ingin dicapai sepanjang hari tersebut.

Dulu, sewaktu bersekolah, berazam untuk menjejakkan kaki ke universiti. Mahu menjadi insan terpelajar. Alhamdulillah, walau jalan ke situ agak perit, tapi saya berjaya mencapainya. Bila sudah selamat berada di dalam universiti, berazam untuk mencapai keputusan terbaik, agar mudah memperoleh pekerjaan. Yang ini, DIA bagi jalan yang mudah buat saya, 2 minggu tamat pengajian, result akhir pun belum keluar, saya sudah dipanggil memulakan kerjaya. Cuma jalan sewaktu di alam pekerjaan memang penuh ranjau, onak & duri. Namun bersyukur, kerana saya punya pekerjaan, mampu untuk membayar semula pinjaman pengajian.

Selain daripada itu, setiap yang diingini wanita ialah, bertemu jodoh yang baik, dan dikurniakan keluarga yang bahagia kan? Awal tahun lepas, saya berazam untuk mengikat janji pada tahun tersebut, tahun 2008, dan diikuti dengan mengakhiri zaman bujang pada tahun ini. Tapi, ada sebabnya kenapa semuanya lambat sedikit dari perancangan. Kita hanya mampu merancang & berusaha sehabis baik. Segalanya, DIA yang tentukan. Bukankah DIA lebih tahu.

Namun saya bersyukur, dengan perancangan DIA, segalanya berjalan dengan baik. Memang jalannya agak berliku untuk ke sini, tapi saya bersyukur kerana banyak yang saya pelajari sepanjang perjalanan ini.

Saya berharap tahun akan datang akan dilalui dengan kebahagiaan. Jadikan saya seorang yang tabah dalam menghadapai segala rintangan & cabaran. InsyaAllah...

2 comments:

sha said...

jalan menuju bahagia memang berliku2 kan

MaZNi PutERi said...

tapi manis diingati kan?