:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Tuesday 10 November 2009

Belajarlah Bersyukur

Saya rasa sudah beberapa kali, saya buat entri mengenai bersyukur. Lihat di sini & di sini juga.

Pertamanya, saya ingin mohon maaf, andai entri kali ini, ada terkena kepada sesiapa. Dan sesungguhnya, memang saya mahu orang itu tahu.

Pagi tadi, on saja YM, ternampak ID seseorang menyala, dengan quote yang mengeluh tentang tempat kerja beliau. Saya kasihankan beliau. Yelah, dulu masa di company lama pun, mengeluh juga, konon bosan. Di company yang sebelum lagi pun, mengeluh juga, gaji kecil. Saya pula yang pening melihatkan beliau. Bukan saya mengambil tahu hal orang ye. Orang tu pun, bukan orang lain pun, tapi kawan saya juga kan.

Kadang-kadang, kita rasakan apa yang kita lalui kini ada sahaja yang tidak kena. Apabila kita peroleh tawaran yang lain, kita rasakan ianya lebih baik daripada sekarang. Tapi, apabila kita telah pun menerima, ianya tidaklah seindah yang kita sangkakan. Setiap benda di dunia ini, tiada yang sempurna, dan kerana ketidak sempurnaan itulah, kita diajar untuk bersyukur. Bersyukur, bukan bermaksud, berserah. Bersyukur bermakna, menerima segala-galanya dengan redha, di samping menerapkan hati, sesungguhnya ada hikmah terselindung di sebaliknya. Namun, bukanlah bermaksud, apabila sudah bersyukur, kita tidak perlu lagi berusaha untuk mencari yang lebih baik. Bukan ya...

Saya tahu, kadang-kadang saya pun ada juga mengeluh. Tapi, saya fikirkan semula, ada orang yang lebih sengsara daripada saya. Sekiranya ini ujian dari-Nya buat saya, untuk menjadikan saya lebih kuat & tabah, saya redha. Itu tandanya, Dia mengingati saya, walaupun terkadang saya alpa. Saya manusia biasa, yang tak dapat mengelak daripada melakukan kesilapan.

Sebab itu kita diajar, beristikharah. Kita juga diajar untuk bertaubat. Sesungguhnya Islam itu indah, andai dihayati dengan sesungguhnya. Sebagai umat-Nya, tak salah kiranya saya menjalankan tanggungjawab untuk saling ingat-mengingati.

Sekadar bicara daripada saya yang lemah. Wallahualam.

No comments: