:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Wednesday, 24 March 2010

Kenapa Saya Cakap Dia Pendengki?

Ingat saya saja-saja ke cakap dia tu pendengki? Saya ada sebab yang perlakuan dia tu menjurus kepada arah kedengkian. Ceritanya panjang, dan mungkin akan membuka sejarah silam. Bukan saya saja-saja nak ingat ye... Dah namanya pun sejarah, boleh lupa ke? Tidak semudahnya, tambahan lagi dengan apa yang dia buat kini.

******************************

Saya tahu kamu baca blog saya. Dan saya tak kisah pun, kalau kamu rasa cerita ini memang cerita kamu. Bacalah, biar kamu sedar apa yang kamu dah buat tu. Tak payah nak berlagak baik & seolah-olah kamu yang paling baik. Tak payah nak cover line, sebab sudah terang lagi bersuluh apa yang kamu buat.

******************************

Sebenarnya kisah ini bermula dari sejak saya putus cinta pada hujung tahun 2008. Dia dapat tahu saya sedang kecewa, mencuba nasib untuk bersama saya semula. Siapa dia ni? Dia adalah bekas kekasih saya sewaktu di universiti dulu. Dah lama dah putus, tahun 2006 kot. Entah, saya pun tak ingat sangat.

Ketika dia mencuba itu, saya tahu dia benar-benar mahukan. Tapi, saya lebih tahu dia, dan saya tak mahu kisah lama berulang kembali. Walaupun dia cakap dia dah banyak berubah, tapi hati saya tetap tidak mahu menerima, walaupun saya tahu ibu bapa saya pasti dapat menerima dia. Banyak perkara yang dia lakukan yang saya tahu dia memang mahukan saya. Tapi saya tak tahu kalau dia sebenarnya hanya mahu test market. Kadang-kadang dia sengaja mencari alasan untuk bertemu dengan saya. Tapi, cukup-cukuplah kisah lalu. Saya cuma mahu berkawan biasa-biasa sahaja. Dengan harapan, semoga saya tidak ada lagi perasaan negatif padanya. Saya tak suka!

Apabila saya bertemu dengan En. Tunang (waktu itu BF saya), memang saya tak pernah ceritakan sedikit pun pada dia. Untuk apa saya cerita padanya kan? Dalam waktu itu, dia masih meneruskan usaha untuk menawan hati saya. Dan pada awal bulan Jun tahun lepas, saya dan beberapa orang rakan, termasuk dia, pergi ke kenduri rakan kami di Melaka. Pada masa itu, saya ajak En. Tunang datang, sebab ada benda yang saya mahu bagi pada En. Tunang, kerana kami bakal bertunang dalam tempoh 2 minggu je lagi.

Saya memang tidak mahu bawa En. Tunang bertemu dengan dia, tapi memang ditakdirkan pertemuan itu. Saya memperkenalkan kepada dia dan semua rakan-rakan saya, bakal tunang saya pada waktu itu. Dan selepas itu, saya nampak perubahan pada riak wajahnya. Rakan-rakan yang lain juga perasan pada perubahan itu. Terkejut dengan keputusan saya mahu bertunang?

Kejadian yang paling saya tidak boleh lupa. Selepas majlis pada siang itu, sedang kami berehat-rehat sebelum memulakan perjalanan pulang, dia mula bertanya macam-macam mengenai bakal tunang saya. Di depan rakan-rakan saya juga ya! Dia katakan pada saya, bakal tunang saya kelihatan lebih tua dari usia. Dan ada lagi beberapa soalan, yang tak boleh saya taipkan di sini, demi menjaga hati En. Tunang. Apa tujuan dia memperkatakan sesuatu yang seolah-olah memburuk-burukkan bakal tunang saya? Mungkin kerana dia rasa dia lebih baik dari bakal tunang saya, dan tak dapat menerima kenyataan saya memilih En. Tunang sebagai teman hidup saya. Mungkin...

Selesai majlis pertunangan saya, hubungan saya dengan dia, kurang sedikit dari sebelumnya. Tapi pada saya, dia tetap kawan saya. Beberapa kali saya bertanya, bila dia mahu menamatkan zaman bujang, kerana usia pun makin meningkat. Dan jawapan biasa dia, tak mahu fikir kerana mahu menumpukan pada kerjaya.

Tup-tup, selepas Aidilfitri saya dapt tahu dia sudah bertunang. Bukan dari mulut dia, tapi dari orang lain. Biasalah, takkan mahu beritahu saya kan? Tunang dia adalah ibu tunggal, yang lebih tua dari dia hampir sepuluh tahun kot (yang ini saya tak pasti). Bagi saya, ini sudah bagus sebab saya tak perlu risau tentang gangguan dari dia lagi. Saya bertanya tentang majlis dia yang bakal dilangsungkan...

Ini fakta pertama ya... Pada waktu itu, dia memberitahu saya akan melangsungkan pernikahan pada hujung Disember 2009. Dan majlis resepsi akan dilangsungkan pada Mac 2010. Saya tanya, kenapa tak jalan sekali je, pada Mac 2010 kan. Alasannya, mahu menjalankan yang wajib dulu. Ok, boleh terima. Saya dengan nada bergurau katakan padanya, agaknya dia sudah tidak sabar kot. Saya ulangi, saya bergurau saja ya! Dan dia menjawab dengan jawapan yang bagi saya merendahkan bakal isterinya ketika itu. Walaupun dia cakap dalam nada perlahan, tapi saya dengar. Bila saya minta ulangi semula, dia cakap tiada apa-apa. Apa yang dia katakan pada waktu itu, lebih kurang maksudnya begini, tak sabar untuk apa? Sah-sah bakal isteri dia ibu tunggal kan... Faham tak?

Sedih dan kecewa sangat dengan apa yang dia cakap. Sedangkan bakal isterinya itu dia sendiri yang pilih. Sehingga sanggup melukakan hati bapanya sendiri. Tiba-tiba dia boleh cakap macam tu... Kenapa nak diungkit benda-benda itu semua, sedangkan dia bukan terpaksa pilih bakal isterinya itu pun.

Hujung bulan Disember 2009, saya tunggu khabar gembira dari dia. Namun tiada. Rupa-rupanya tarikh nikah telah ditukar pada awal Januari 2010. Saya tanya bila pula majlis resepsi bakal dilangsungkan? Sebelah perempuan, pada Februari dan sebelah dia pada Jun.

Dan semalam saya dapat tahu, dia mahu melangsungkan majlis resepsi di sebelah dia, sama dengan tarikh saya. Bila saya SMS, minta penjelasan, boleh tak dia cakap, dah plan awal-awal. Kalau saya cakap dia penipu, macam mana? Dah baca cerita saya dari awal kan? Kalau dia cakap dah plan awal-awal, saya lagi awal. Saya dah tahu majlis saya akan diadakan pada 1 Mei sejak dari sebelum bertunang lagi. Dan selepas bertunang, terus saya publish di blog, tarikh majlis saya itu. Saya tahu, dia tahu, sebab dia memang baca blog saya. Lagipun, masa saya tanya mula-mula, dia cakap majlis bulan Mac, lepas tu, selepas bernikah, dia cakap majlis bulan Jun. tak pernah keluar pun cakap bulan Mei.

Saya tahu, ini decision keluarga, tapi bagi saya dia boleh bincang kan. Kalau mahu bulan Mei, kenapa tarikh yang sama juga. Saya tak kisah kalau beza satu hari pun tak apa. Cuti ada Sabtu dan Ahad, tapi kenapa mesti sama dengan saya. Dan boleh dia cakap, masa saya bagitau majlis saya 1 Mei, dia terkejut. Eh, ini memang tipu sangat. Dah dia baca blog saya. Takkan terkejut pula bila saya cakap majlis saya 1 Mei? Saya dah bagitau awal-awal ya...

Saya sangat geram bila dia bagi alasan yang nak cover line diri sendiri. Lepas tu, kantoi pula menipu. Cakap dah plan awal-awal, memang tipu! Cakap lagi terkejut bila dapat tau majlis saya sama tarikh dengan dia, tipu lagi?

Saya tanya, apa perasaan dia dekat saya. Kenapa dia buat saya macam ni? Tak puas hati sangat ke dengan saya? Sebab saya tolak dia, dan saya sound dia, jangan bawa famili dia datang masuk meminang saya... Bengang dengan saya ke?

Kenapa saya sangat sedih. Saya tak mahu hidup saya ada kaitan lagi dengan dia. Saya tak suka ada persamaan antara saya dan dia. Dan saya tak suka, bila masa majlis saya nanti, ada orang datang dekat saya, cakap lepas ni nak pegi ke majlis dia. Atau orang tu cakap, baru balik dari majlis dia. Faham tak? Saya tak mahu ada orang sebut nama dia, pada hari bahagia saya nanti. Saya tak suka!

Sebenarnya, ada banyak lagi. Tapi cukuplah saya bagitau itu je, untuk menjelaskan perkara sebenar. Memang bagi orang lain, ini perkara biasa je. Nak kahwin, kahwin jelah. Apa ada hal? Tapi, saya punya alasan kenapa saya tidak suka... Sedih la...

5 comments:

^misz zatie8384^ said...

kka gnie,pehal ngn mamat tu?bengong btol..gramnye nanie...

fikaryna said...

mmg pendengki..dia sengaja la tu nak sakitkan hati mazni..tp mazni kuatkan hati..pendirian mazni teguh..ada apa hal ngan dia?

Siti Hajar said...

wat x tau jela..kan lagi bagus same tarikh, at least dia x dtg majlis u..let go je..jgn pk2..

_Gnie_ said...

Ye! Jangan layan orang macam ni... Bikin sakit kepala saja kan kawan2...

~ thalhazlin ~ said...

mazni. tul la. nampak sangat dia dengki kat awak, kawin sama tarikh. tak pe. mazni rilex je. rasanya tah2, dia yang lagi sakit hati sebab buat cam tu. bengong ah lelaki tuh. dah la tak hormat bakal isteri dia. biarpun janda, kan itu memang pilihan dia. dia kenalah hormat. em, nampaknya mazni buat pilihan yang tepat tinggalkan dia. huhu