:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Wednesday 25 May 2011

Pengalaman Menjadi Ibu Menyusukan - Bhgn 4



Salah satu cabaran, dalam menjayakan penyusuan susu ibu ialah apabila pengeluaran susu merudum secara tiba-tiba, dan seterusnya menyebabkan stok susu EBM turut habis. Akhirnya, bekalan untuk anak esok di rumah BS, disediakan hari ini. Maksudnya, pam hari ini bekalan untuk esok. Dan begitulah seterusnya...

Itulah yang saya alami, sejak awal bulan 4 yang lepas. Saya perasan, semuanya bermula bila kami sekeluarga sibuk berpindah ke kediaman baru. Jadi, jadual mengepam jadi tak tentu hala. Ditambah pula masa tu, beban kerja di pejabat bertambah-tambah. Jadi, semuanya mengakibatkan stress! Bila dah stress, susu pun malas nak keluar. Bila dah jadi macam tu, bertambah-tambahlah stressnya. Lagilah sikit susu yang keluar.

Walaupun susu makin sikit, dan kadang-kadang tu susu yang dipam hari ni, tak cukup untuk bekalan esok, saya tak mengalah untuk bagi Sakinah FM. Tetap keraskan hati, untuk bagi BM je. Jadi apa yang saya buat? Kalau bekalan tak cukup, terpaksalah saya cuti. Kadang-kadang cuti satu hari, kadang-kadang separuh hari. Tengok keadaan... Tak apalah, demi anak kan.

Lagi satu, saya perasan, makin lama susu saya makin cair. Cair secair-cairnya... Sebab itu juga, Sakinah macam tak puas menyusu. Asyik nak mengempeng je... Yelah, susu tu cair, jadi macam tak kenyang bila menyusu. Macam minum air sahaja.

~ yg kanan - hindmilk, yg kiri - foremilk ~

Macam-macam saya buat untuk kembalikan stok EBM, dan yang penting, saya nak susu saya jadi pekat supaya, Sakinah mudah kenyang. Semua petua milk booster yang saya jumpa, saya cuba buat. Ada yang kata minum horliks, minum soya, makan tempe, sampailah minum air longan kering. Semuanya tak memberangsangkan.

Kecewa? Memang sangat-sangat! Sedih sangat rasanya... Orang keliling, dah bising-bising. Lagilah stress. Keluarga sendiri pun tak bagi sokongan, lagi memperkecilkan hasrat saya lagi.

Kemudian, pada awal bulan 5 yang lepas, saya diserang demam yang teruk. Masa tu, memang tak larat nak mengepam. Nak susukan anak pun tak larat dah rasanya. Sampai lembik-lembik la. Orang ingat saya 'mabuk'. Oh, tidak! Anak saya baru 4 bulan masa tu.

Sehinggalah saya bertemu dengan rakan maya, yang membantu kembalikan susu saya menjadi lebih berkualiti seperti awal-awal dulu. Walaupun kuantiti susu tak bertambah, tapi kualitinya membuatkan saya tersenyum setiap kali selesai sesi mengepam. Dan yang tak disangka-sangka, badan yang selalu lesu setiap petang hingga malam, kembali segar. Alhamdulillah...

Syukur ke hadrat-NYA... Saya akan kongsikan dengan anda semua, apakah produk tersebut, supaya dapat kita sama-sama memperoleh manfaatnya. InsyaAllah...

No comments: