:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Tuesday 24 May 2011

Pengalaman Menjadi Ibu Menyusukan - Bhgn 3

Ok, sambungan lagi.

Masa mula-mula bekerja tu, susah juga nak manage masa untuk keluar pegi mengepam. Pastu nak cari tempat lagi. Memang pening la mula-mula. Yelah, takkan nak pam kat workplace ni. Pejabat Admin ni dahlah sentiasa penuh dengan orang.

Saya kat keje kat universiti. Bukan tak boleh pam kat surau. Time pagi dan petang, boleh la. Time tengahari la masalah sket, sebab surau penuh dengan student. Kalau kena time cuti, legalah sket. Kebetulan kat ofis ni, ada satu bilik bos yang kosong. Apa lagi, gunalah bilik tu, sementara tak ada orang lagi. Sampai sekarang pun, masih lagi guna bilik tu. Dah jadi macam nursing room dah.

Ni cerita macam mana saya uruskan EBM pulak. Mula-mula dulu saya akan bekalkan 5 botol untuk Sakinah. Itupun saya make sure, sebelum hantar kena DF Sakinah. Setiap botol 2.5 oz. Botol-botol tu saya letakkan no 1 hingga 5. Botol 1 dan 5, adalah fresh milk, yang saya pam semalam. Botol 2 hingga 4 pulak adalah EBM. Jadi setiap hari saya simpan 2 botol 2.5 oz fresh milk kat bawah, yang balance tu letak kat atas jadikan EBM. Macam tulah saya buat setiap hari. Jadi, saya pastikan takkan ada stok expired la.

Mula-mula macam pening-pening juga. Tapi dah lama-lama dah ok dah. Makin seronok pulak bila setiap hari dapat bawak balik susu untuk anak. Rasa bahagia sangat!

Ok, bahagian seterusnya adalah cerita pasal cabaran dalam menjayakan penyusuan susu ibu. Tunggu ya!

1 comment:

Fai Nardir said...

salam perkenalan kak mazni ;) seronok baca pengalaman ibu2 yg breastfeed ni. blh blaja, nnti dh ade baby senang. hehe... jom singgah blog fai, ada n3 pasal BF mother ;)