:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Thursday, 10 June 2010

Sekadar Ingatan & Teguran

Apa yang akan saya tulis hari ini, adalah berdasarkan pengalaman saya. Ini adalah sebagai ingatan & mungkin juga sedikit teguran, untuk mereka yang berada di sekeliling saya. Saya bukan mahu menunjuk pandai, atau macam saya bagus sangat. Tapi, tak salah kalau saya menegur berdasarkan apa yang pernah saya lalui.

Dah lama saya mahu keluarkan entri ini. Tapi saya mencari-cari masa, dan kalau boleh, biarlah ianya keluar dengan nada yang sedap didengar. Mungkin ada yang akan terasa, sebab itu saya mohon maaf terlebih dahulu. Saya mahu anda tahu, yang saya sayangkan anda, sebab itu saya menegur. Juga ingatan buat anda yang lain.

Khas buat para gadis,

Apa yang berlaku di depan mata saya, kadang-kadang menakutkan saya. Bukan saya mahu katakan bahawa lelaki tidak boleh dipercayai. Tetapi cubalah untuk berhati-hati. Untuk yang memang merancang untuk berumahtangga, dan sedang mencari calon suami, tanyalah pendapat ramai. Kenali hati budinya, bukan dengan berkawan bertahun-tahun. Tapi, dengan sedikit ujian.

Saya tak kisah, jika anda baru berusia awal 20-an, kerana anda masih punya banyak masa untuk mencari & mengenali calon suami anda. Tapi, jika usia anda telah pun mencecah lewat 20-an atau sudah pun memasuki usia 30-an, masa yang ada terlalu singkat. Pada waktu inilah, kebijaksanaan & sedikit pengalaman, amat diperlukan. Kalau mungkin bukan pengalaman sendiri, boleh bertanya pada orang yang lebih tua kan.

Bagaimana mahu mengetahui bahawa 'Si Dia' anda tu benar-benar jujur, dan memang mahu menikahi anda? Ini yang saya dapat, daripada pengalaman orang yang lebih dulu 'makan garam'.
  1. Cuba untuk ajak dia bertemu dengan keluarga anda. Kalau dia beri alasan belum bersedia, atau masih terlalu awal. Tanya padanya, bilakah waktu yang dia sudah bersedia. Kalau dia katakan, dalam masa setahun, lupakan saja.
  2. Kemudian cuba pula untuk bertanya tentang ahli keluarganya. Kalau dia mahu bercerita, katakan pula yang anda teringin sangat untuk bertemu dengan keluarganya. Kalau masih ada alasan di sini, saya rasa anda perlu fikirkan tentang perhubungan kalian.
Tempoh untuk mengenali hati budi, bukan perlu mengambil masa bercinta bertahun-tahun ye. Masanya adalah dalam tempoh pertunangan. Sebab itu, kalau dia betul ikhlas mahu memperisterikan anda, dia tidak akan berlengah bertemu dengan keluarga anda, sebelum anda membawa calon yang lain. Anda perlu tunjukkan padanya, bahawa anda punya banyak lagi calon, walaupun sebenarnya tiada pun. Ini sekadar ujian untuk tahu keikhlasannya.

Lelaki yang ikhlas, dan memang betul-betul mahu menikahi anda, tiada masalah untuk berbicara mengenai keluarganya. Apatah lagi untuk membawa anda mengenali keluarganya dengan lebih dekat. Dia mahu anda menjadi sebahagian daripada hidupnya.

Dari segi agama Islam, kita digalakkan untuk mencari calon yang mempunyai pegangan agama, atau kalau bagi orang-orang tua, yang solatnya cukup 5 waktu & kenal huruf-huruf al-Quran. Ingat ya, dia akan menjadi pemimpin keluarga. Kalau dia mengambil lewa sahaja tentang hal ini, daripada sebelum berkahwin, jangan harap dia akan berubah selepas berkahwin. Lupakan sahaja orang seperti ini.

Sebenarnya tempoh untuk bercinta dan mengambil masa untuk ke langkah seterusnya, hanyalah 3 hingga 6 bulan. Bukan 3 tahun ye! Selepas 6 bulan, sekurang-kurangnya anda telah pun mengikat janji untuk ke alam rumahtangga. Cuba anda tanyakan padanya tentang hal ini. Jika dia tidak suka anda bertanyakan tentang hal ini, untuk apa dia bercinta dengan anda? Jadi, ambil langkah bijak! Jika dia memberi alasan tentang 'DUIT' yang masih belum cukup. Ingat tak entri saya yang ini? DUIT juga bukan alasan ya! Lelaki yang ikhlas, tidak akan memberikan alasan, tetapi dia akan berusaha untuk mendapatkan anda!

Bagi saya, anda perlukan sedikit keberanian dalam hal ini. Ini adalah tentang masa depan anda. Anda perlu berani menanggung sedikit risiko. Kalau dalam masa 3 bulan, masih tidak punya perkembangan yang memberangsangkan, beri kata dua padanya. Kadang-kadang, lelaki perlukan sedikit tekanan. Ini kata suami saya. Saya pernah buat, sebab itu saya berani katakan. Katakan padanya, sama ada dia mahukan anda atau tidak. Jika mahu, lakukan sesuatu yang menunjukkan dia benar-benar mahu. Sekurang-kurangnya, membawa keluarganya bertemu dengan keluarga anda. Jika tidak mahu, beritahu anda supaya anda tidak akan membuang masa menanti buah yang tidak gugur. Mungkin dia tidak akan beritahu secara berterus-terang yang dia tidak mahukan anda. Tapi, kalau dia memberi alasan demi alasan, seperti yang saya katakan di atas, itulah tandanya anda perlu tinggalkan dia! Mungkin anda akan sedih. Tapi lebih baik sekrang, daripada anda menanti bertahun-tahun, dan akhirnya tidak jadi. Lebih pedih, bukan?

Mungkin anda rasa tempoh 3 bulan terlalu singkat atau terlalu terburu-buru. Tidak, jika anda meminta bantuan-Nya. Saya ulangi, MINTA BANTUAN-NYA. Dia yang tahu, mana yang terbaik buat anda. Ketahuilah, bercinta selepas berkahwin itu lebih indah, daripada anda ke hulu ke hilir tanpa arah tujuan. Buang masa, buang tenaga, juga buang DUIT yang boleh anda & dia gunakan untuk perkahwinan anda.

Ingat ya! Jika anda masih muda remaja, tidak mengapa. Tapi, jika rakan-rakan sebaya telah berkeluarga, anda masih begitu, ambillah teguran saya ini secara positif. Ambillah iktibar daripada pengalaman hidup anda selama berpuluh tahun itu. Juga jangan malu untuk bertanya pada yang lebih berpengalaman, walaupun mungkin dia lebih muda dari anda...

5 comments:

liyana said...

yep sgt setuju..lelaki kdg2 perlu ditekan sikit. bg kata dua. nak ke xnak.. sy pn buat mcm tu jgk..hehe nak tunggu duit cukup entah sampai bila.. asalkan kite berusaha..mesti ade rezeki dariNya nanti.. ;)

Xora said...

Suka post ni! :D

~Friends Forever~ said...

salam...
saya silent reader blog mz..

slalu sy bace n x pnh t'pk utk komen pon...tp ble sy bace post ni sy t'panggil utk b'kongsi pngalaman sy sndri...

sy b'knlan dgn tng sy bln 8 2009, sebln je kami kwn n ambik kptsan utk couple, mase 1st time jmpe dia dh b'crite psl famili dia...

dia jgk cite sejarah2 silam dia yg agk memeranjtkn sy...akhirnya sblm wat kptsan utk trus b'kwn, sy wat solat istikarah n alhamdulillah sy dpt p'tnjk dr DIA...

tng sy menyuarakn hasrt nk jmpe famili sy n jan 2010 sy bwk dia jmpe famili sy n dia bgtau mk ayh sy dia akn hantr pinangan bln 5 2010, sebln yg lalu... x smpi sthn pon p'knlan kami, insyaAllah jnji diikt sethn, yelah dia pon kje biase je, sy sndri akn bntu dia skit2 n cmne pon kami xakn apply loan, bia ikt prut skang btl x....hehe...

e2 jelah skit sebanyak yg leh sy kngsi, tp ble sy bace post maz tu, cm sy letakkn dri sy kt tpt tu...:)

akira sendoh said...

saya suka sgt post ni..sgt menyenangkan hati membacanya..tp bakal sya msh dalm perjuangan mencari ilmu..tp dia ttp berusaha untuk mengukuhkan ikatan kami..semoga perjuangan mencari ilmunya berjaya dan kesabaran kami berbalas jua..doakan kami ya..:)

~ thalhazlin ~ said...

setuju mazni. calon suami haruslah di pilih sehabis baik. jodoh pertemuan di tangan Tuhan, tapi sebagai manusia, kita juga kene berusaha ke arah itu. T_T