:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Wednesday 9 March 2011

Budak Lasak

Semalam ingat nak sambung terus cerita perkembangan Sakinah, dah cukup umur 2 bulan ni. Tapi, almaklumlah kan, dah dengan anak ni. Kadang-kadang plan je dalam kepala. Belum tentu lagi dapat dilaksanakan. Kita hanya merancang kan...

Sakinah sekarang dah mula susah nak tidur siang. Tidur malam dah mula ok dah. Rasanya sebulan je dia buat hal bangun malam. Sekarang dah tak lagi dah. Kalau dia tidur awal, dalam pukul 9 camtu, dia akan bangun pukul 11 atau 12 untuk menyusu. Lepas tu, terus tidur sampai pukul 5 dia bangun untuk menyusu sekaligus kejutkan Bubu dengan Babah dia bangun Subuh. Kalau nasib baik, dia akan sambung balik tidur, dan bangun semula pukul 7. Kalau tak, dia akan berjagalah sampai pukul 7.

~ kalau tidur, pandai je nak mengiring sendiri ~

Bila dia berjaga siang pulak, masalahnya dia nak kita ada dengan dia. Lagi-lagi pula sejak dah pandai nak berborak ni. Nak kita layan dia. Kena tinggal, keluarlah ehek-ehek dia. Kalau nangis ngada-ngada tu, memang saya tak layan. Saya terus je buat kerja-kerja rumah. Kalau dia dah mula nangis sungguh-sungguh tu, memang kena berhenti buat keje, untuk layan dia. Kalau nasib baik, dia akan tidurlah. Kalau dapat dia tidur lama tu, macam-macam keje dapat saya buat. Yang paling penting, MAKAN! Menyusukan anak ni kan, perut cepat lapar. Kalau dia berjaga je, manalah sempat saya nak masak dan makan. Tu kalau dia tidur, memang cepat-cepat masak dan makan terus.

~ dia melalak, saya ambil gambar ~

Sekarang ni, kalau dapat dia tidur tak berbedung, memang lasak sangat. Kalau tidur sebelah saya tu, baru kejap saya membelakangkan dia, tau-tau dah ada kat belakang. Kalau saya baring terus, tertindih anak sendiri. Nasib baik memang selalu perasan dia dah kat belakang. Dia punya lasak, kalau bangun pagi bantal dah kat atas. Dia dah kat bawah. Memang nak kena ajar dia tidur baby cot lepas ni. Kang tiga-tiga tidur mati, takut lain lak jadinya.

~ budak tidur lasak ~

Kaki pun punyalah kuat menendang. Kalau mandikan tu, memang nak berdiri tegak je. Kalau orang pegang dia, memang dia tendang-tendang je. Suka sangat kalau orang pegang dia tu.

Sakinah sekarang dah pandai berborak tau! Yang rajin layan dia, Opah la. Punyalah banyak dia berborak dengan Opah. Kalau kami suami isteri ajak borak, taklah serancak tu dia nak borak. Agaknya memang sejak dia lahir, Opah dok bercakap je dengan dia, tu yang dia suka borak dengan Opah tu. Hehe...

Oh, anak saya sekarang asyik nak berpegang je. Aduh, pening dibuatnya. Minggu depan dah mula kerja dah...

~ dalam baby cot pun, leh jatuh dari bantal ~

No comments: