:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Tuesday, 14 December 2010

Menghilang... Belum Lagi La...

2 minggu lebih menghilang, sejak entri yang terakhir. Sekarang dah masuk 34 minggu dah pun. Menghilang, bukan sebab dah kelek anak. Menghilang sebab tak ada idea untuk menulis. Lagipun rasanya, macam-macam berlaku, dan dah tak tertulis dah kat blog ni.

Cuma apa yang boleh saya katakan, rasanya macam dah tak lama je lagi. Tapi kalau boleh, biarlah lepas 36 minggu, supaya anak saya tak jadi bayi tak cukup bulan. Dan kalau ikut sejarah Mama, memang tak lama je lagi ni. Tanda-tanda? 2 malam lepas, dah stat mula rasa kontraksi, yang saya memang tak boleh tahan sakitnya. Hampir-hampir ke hospital. Tapi mula hilang setengah jam kemudian.

Ini info yang saya dapat, hasil carian Google...

Bayi turun ke bawah
Perut menjadi ringan sekitar 2 minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
  • sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan - kadang2 ada rasa
  • kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing - memang selalu, lagi-lagi kalau banyak minum
  • sakit perut, memulas - kadang2 terasa gak
  • kerap buang air besar - yang ini pun dah mula terasa, sebab selalu sehari sekali je
  • kerap terkentut - macam dari dulu lagi dah ada. hehe

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendir
  • lendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis - macam dah ada dah ni
  • lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin - yang ni belum lagi

Sakit belakang
  • bayi beralih dan menekan tulang belakang anda - dah kerap terasa dah ni
  • untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!) dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan rehatkan badan anda - ada buat, kuranglah sikit sakit tu
  • anda juga boleh mengurangkannya dengan banyakkan berjalan, dan ini juga akan mempercepatkan kelahiran - kalau larat la, tapi banyak berhenti dari berjalan. hehe
  • jika sukar untuk anda berjalan, minta suami anda urut bahagian belakang anda dengan kuat semasa anda berbaring mengiring - memang keje Suami la sekarang ni

Pecah air ketuban
  • air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina, berwarna jernih tanpa bau - belum lagi

Pintu pangkal rahim terbuka dan menipis
  • doktor akan melakukan pemeriksaan vagina, pembukaan di bahagian pangkal rahim atau servik dikesan dengan skala 1 hingga 10 - pun belum juga

Kontraksi yang tetap dan berterusan
  • kira kontraksi atau pengecutan otot rahim anda - dah mula dah ni. kadang2 sangat sakit, kadang2 lite2 je

Rasanya macam dah banyak je tanda-tanda kan? Yang bestnya, malam yang saya kesakitan perut yang teramat-amat tu, bila tidur je, mimpi turun darah. Tu yang bila bangun tidur check tilam, kot-kot ada darah. Cuak! Hehe...

Apa-apa pun, doakan saya ya!

2 comments:

Queen said...

semoga selamat2 semuanya.. =)

fikaryna said...

doakan tg baik2 ajer..take care ya!