:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Thursday 13 May 2010

Pengalaman Pertama di Rumah Mertua

Biasala, bagi mana-mana pengantin baru. Pengalaman pertama berada serumah dengan Mertua, pasti akan diingati. Selesai Majlis Bertandang pada 2 Mei 2010 (nanti saya citer yer...), saya ditinggalkan oleh semua ahli keluarga saya di rumah mertua. Yelah, takkan nak ikut dorang balik lak kan. Hehehe! Tapi, memang macam tak percaya. Rasa nak nangis pun ada gak. Lagi sedih, sebab tak dapat jumpa Ayah. Mesti beliau pun sedih kan. Sebab tu tak nak jumpa anak dia ni. Tapi, macam la tak balik dah. Bukan kena amik terus pun. Feeling2 touching la konon. Hahaha!

Lepas habis majlis, saya memang dah tak larat sangat. Yelah, majlis kan berderet terus kan. lagi pula, sampai Melaka, saya rasa panas sangat. Sampaikan masa berarak tu pun, saya dah tak larat nak senyum dah. Akibatnya, saya tinggalkan suami basuh periuk sorang-sorang. Saya diserang migrain! Agak tergugatlah reputasi saya selepas itu. Hahaha!

Lepas Maghrib, baru boleh bangun. Itu pun ala-ala je... Sebab mengenangkan semua saudara-mara suami dah mula bertanyakan tentang pengantin, maka keluarlah saya dari penginapan. Hehehe! Biasalah kan, mula-mula agak segan lah. Tapi, saya kan peramah, ingat saya boleh jadi pendiam macam tu je. Oh, tidaklah saya...

Yang paling saya tak boleh lupakan, pertama kali memasak di rumah Mertua. Memasak secara cincai jer. Hahaha! Asalnya saya ke dapur, tengok Mak Mertua tengah memasak. Saya tanyalah nak masak apa. Pastu beliau cakap nak masak telur masak kicap. Saya tanya nak masak berapa biji telur ni. Beliau suruh masak 4 biji untuk saya, Suami dan adik ipar saya serta isteri. Mak dan Abah Mertua saya tak mau makan. Bila saya dengar macam tu, takkan nak biarkan Mak masak untuk orang makan. Saya pun masaklah, sambil suruh Mak Mertua saya rehat je. Tapi saya siap cakap, saya masak je ikut saya punya cara. Nasib baik Mak Mertua tak kisah. Hehehe...

Hasilnya... Adik ipar saya dan isteri yang makan bertambah. Suami saya? Tak pun. Diet la konon. Tak taulah kalau sebenarnya tak sedap. Hehehe...

Saya balik ke Bangi dalam hari Rabu camtu. Kiranya duduk di rumah Mertua selama 4 hari je. Tapi, pengalaman yang berharga untuk sayalah kan. Esok nak balik sana lagi. Tak sabar... Mahu jumpa Suami la... Hehehe...

No comments: