:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Tuesday, 11 May 2010

Inai Oh Inai

Ok, seperti yang dijanjikan, saya akan bagi sedikit tips untuk mendapat inai yang merah, untuk B2B sekalian ya! Ini pun saya tahu sehari sebelum saya pakai inai tu.
  1. Guna inai daun, kalau tak pun inai serbuk. Tapi bukan inai tiub yer...
  2. Campurkan inai dengan gambir yang ditumbuk bersama daun inai tadi, serbuk teh yang sudah digunakan, dan air basuhan beras. Kalau guna inai serbuk, tumbuk je bahan-bahan itu secara berasingan, kemudian campurkan. Kalau tak dapat semua, salah satu pun jadilah kan...
  3. Bancuh semua bahan-bahan tersebut dengan air, jangan terlalu cair atau terlalu pekat.
  4. Kalau boleh, sebelum pakai, lekatkan selotep di jari, setakat yang kita mahukan.
  5. Kemudian, pakai inai.
  6. Bungkuskan jari yang telah dipakaikan inai dengan plastik, dan ikat dengan benang. Jangan terlalu ketat yer, kang jadi lain pulak. Bukan ikat di bahagian hujung sahaja, tetapi di sekeliling plastik.
  7. Dah selesai.

Bila dah bungkus dengan plastik, dapatlah tidur dengan aman sikit kan... Sikit jelah... Oh ya, saya syorkan untuk pakai inai tu 2-3 hari sebelum majlis, sebab semakin lama, inai tu semakin cantik dan merah menyala warnanya.

Ada yang tanya, kenapa saya tak lukis inai di tangan. Banyak sebab. Selain ramai yang tidak menggalakkan, saya pun rasa macam tak cantik bila saya pakai. Ini pendapat saya la yer... Sedikit info untuk dikongsi...

INAI BERUKIR DI TANGAN DILAKNAT ALLAH

Sekarang ini ramai orang perempuan (pengantin) memakai inai dengan mengukir ala tatu di tangan.

Mari kita sama-sama merenung hadis Nabi ini:

  1. Dari Ibnu Umar ra katanya: "Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan.Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu" (Hadis bil. 2003 : Sahih Muslim).
  2. Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda : "Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain,wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)" (Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari)
Jelas Dato' Abu Hasan Din Al-Hafiz :" inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari".

Marilah kita membuat pengislahan dalam diri kita agar kita tidak tergolong dalam hamba-hamba Allah yang melanggar syariat-Nya..

Wallahu'alam...

*Dato' Abu Hasan Din Al-Hafiz bekas Pegawai Agama Islam di Istana Negara, Kuala Lumpur.

P/S : Gambar ada ambil, tapi telah di'delete' oleh anak-anak buah saya yang comel tu. Boleh? Sabar jelah...

2 comments:

.:Mrs. Engineer:. said...

tq coz sharing info...br tau lg cntik klo pki 2-3hari b4 majlis...igt kn nk pki mlm b4 tu je...nk tukar lh...pki ari kamis dpn...he3...

setuju ngn ukir2 tgn tu..mmg dilaknat ALLAH...

MaZNi PutERi said...

pakai 2-3 hari sebelum, kl xmerah , sempat lagi nk pakai sekali lagi...