:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Saturday 28 November 2009

Ulasan Saya Tentang 'Nur Kasih'

Saya sudah mula menonton drama ini sejak daripada episod pertama (29 Mei 2009) lagi. Pada saya tarikan utamanya ialah pengarah yang memang saya gemari, Kabir Bhatia. Dan saya rasa, saya tak pernah kesal pun, sanggup menonton perjalanan kisah ini, sehingga ke penghujungnya.

Disebabkan saya telah pun menonton daripada awal, dan yang bestnya, En. Tunang, daripada tidak suka, menjadi penonton juga. Jadi, janganlah pertikaikan apa yang saya sukai itu. Saya akan mengulas sedikit (mungkin juga banyak), mengenai kisah ini. Cuma mengenai jalan cerita & watak-watak di dalamnya sahaja ye. Yang lain-lain seperti lighting ke, pergerakan kamera ke, atau apa-apa yang berkaitan teknikal, saya tidak pandai. Tapi, ini ulasan peribadi saya ye...

Bagi saya, watak yang benar-benar meninggalkan kesan adalah SITI SARAH, lakonan Ummi Nazeera. Sejujurnya, walaupun bukan beliau watak utama, tapi beliau berjaya membuatkan saya sangat membencinya dengan perangai gedik & kebudak-budakan itu. Mulut jahatnya yang memecahbelahkan keluarga sendiri semata-mata mahu memenuhi keinginan & impian cintanya terhadap Aidil. Satu yang saya kagum, walaupun beliau gedik, tapi beliau setia pada cinta pertamanya, & pilihannya terhadap cintanya kerana pegangan agama yang dimiliki Aidil. Cuma, caranya tidak betul la kan.

Selain itu, watak lain yang terkesan terhadap saya ialah watak AIDIL, lakonan Fizz Fairuz. Beliau berjaya menjadi seorang abang & anak yang taat kepada keluarga. Sanggup mengetepikan impian & perasaan sendiri semata-mata buat keluarga terutama buat adiknya, walaupun beliau sangat tahu yang adiknya sangat jahat! Tapi, hikmah yang diperoleh, berjaya menemukan jodoh dengan seseorang yang hampir sama dengan beliau.

Babak yang benar-benar menyentuh hati saya, saat ADAM, lakonan Remy Ishak, mahu meninggalkan NUR AMINA, lakonan Tiz Zaqyah, di KL Sentral, beberapa hari selepas bernikah. Beliau sanggup meninggalkan isteri beliau yang sangat naif di Kuala Lumpur, tanpa sebarang tunjuk ajar. Memang sangat kejam, sebab langsung tiada perasaan belas kasihan sekalipun tidak punya cinta. Saya akui, airmata saya meleleh & saya menangis teresak-esak ye untuk babak ini sahaja, terutamanya saat Nur mahu memulangkan cincin pernikahan mereka. Syahdu woo...

Penamat cerita untuk babak Aidil & Adam yang bertemu dengan Arwah Ustaz Hassan, bagi saya membawa banyak maksud tersirat. Ustaz Hassan menanti kedua-dua anaknya, dan kalau anda perasan, saat kaki Adam tenggelam di dalam pasir, Aidil masih lagi sanggup menunggu adiknya sehingga kakinya berjaya dikeluarkan. Nampak tak, kasih sayang Aidil terhadap Adam sehingga beliau sanggup berkorban apa sahaja. Kenapa Aidil berbaju putih, & Adam berbaju hitam? Adakah kerana Aidil lebih suci berbanding Adam? Yang ini saya tak tahu nak ulas macam mana.

Memang sejak minggu lepas, peminat-peminat siri ini ada menerima emel 'Full Version Drama Nur Kasih'. Tapi ending yang dibaca dengan yang dipaparkan berbeza. Semalam waktu menonton, memang kebanyakan kita sudah tahu yang Adam pasti akan bersatu juga dengan Nur akhirnya. Saya pada awalnya, ingatkan Adam berjaya keluar bersama-sama dengan kawan baru beliau itu. Ingat tak entri saya ni? Tapi, bila yang dipaparkan Adam ditangkap oleh penyerang-penyerang itu, dan kawan beliau itu berjaya keluar secara sendirian, membuatkan saya terfikir, mungkinkah Adam akan terbunuh. Mungkin Adam tidak dibunuh di bangunan hotel itu, sebab kalau beliau dibunuh di situ, mestilah mayatnya telah dijumpai kan.

Tekaan saya mengenai mungkin Adam membaca emel yang dihantar oleh Nur setiap hari, dan kenapa beliau tidak mahu pulang ke tanahair, kerana ingin memberi kebahagiaan buat Aidil, ternyata meleset. Beliau tidak pulang ke tanahair, kerana beliau dijadikan tahanan oleh penyerang-penyerang itu. Selepas dibebaskan, beliau terus pulang ke tanahair, tetapi kecewa sebab dapat tahu yang Nur bakal berkahwin dengan Aidil. Nasib baik bertemu semula di dalam kereta api. Jodoh mereka bersatu kembali. Alhamdulillah...

Keseluruhannya, tak sia-sialah saya menonton dari awal, kerana saya berpuar hati dengan jalan ceritanya. Saya dengar-dengar sekuel ini akan dijadikan filem pula. Tapi kan, drama tu dah habis dengan happy ending, nape nak sambung lagi. Tak nampak pula untuk apa...

No comments: