:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Tuesday 17 November 2009

Harimau Mati Meninggalkan Belang...

Ini bukan cerita pasal harimau ye. Tapi cerita kepada sambungan peribahasa di atas. Kalau harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama kan.. Dan nama itu pula akan ditinggalkan dalam bentuk baik atau sebaliknya. Betul kan?

Kalau bekerja dengan ikhlas, insyaAllah, rezeki berkat. Lagi pula, setiap titis keringat itu akan digunakan untuk memberi makan kepada darah daging kan. Kalau kita terlalu berkira untuk bekerja lebih sedikit, sedangkan rezeki itu akan datang juga dengan lebih sedikit, tentu akan jadi agak ketat. Faham tak apa maksud saya?

Baiklah.. Saya bagi contoh, Encik A (bukan nama sebenar), seorang yang berjawatan tinggi di dalam jabatannya. Jadi dengan jawatan yang tinggi itu, kita berpendapat yang dia tentulah lebih tahu daripada kita, orang-orang bawah ni. Tapi sebaliknya pula yang berlaku. Dahlah tak tahu, tak nak ambil tahu, lepas tu, bila dah kena dengan orang yang lebih atas, tahu pula dia menggelabah. Kelakar kan. Dia tahu, bahawa sesungguhnya kerja itu sangat banyak. Dan dia serahkan semuanya kepada orang bawahannya, tanpa dibantu sedikitpun. Dah tentulah kita pelik, apa yang dia buat, kalau kerja dia pun, orang lain yang buatkan.

Nak tahu apa yang dia cakap, bila tahu kerja dah banyak macam tu? Kalau kita, tentu dah termimpi-mimpi selagi tak siap. Dia cakap, 'I kalau dah balik rumah, malas dah nak fikir pasal kerja'. Ok, yang itu tak kisah lagi. Tapi bila dibalas oleh staf dia, 'Kalau tak fikir, jangan pula esok pagi datang, buat-buat lupa kerja yang berlambak tu'. Dan dia menjawab balik 'U orang bujang, bukan ada tanggungjawab, bukan nak kena banyak fikir, mana U tahu'. Wah, apa Encik A ingat, orang bujang ni hidup sorang-sorang ke dalam dunia? Apa dia takde makbapak? Tak adik2? Apa orang bujang takyah susah2 fikir pasal nak kawen?

Kelakar kan? Dia cuma cakap, kalau kita ni, kerja susah-susah pun, kalau kita mati, ada ke syarikat kisah kan kita? Ada ke orang-orang syarikat nak duduk di kubur kita?

Boleh tak tolong jawabkan bagi pihak saya? Orang yang bercakap tu, yang bergaji RM 8K ok. Nak bekerja pun, berkira. Sedangkan rezeki tu, untuk keluarga dia juga kan. Memang kalau bekerja tu berpada-pada. Tapi, Islam pun ada cakap, 'Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi, dan beribadatlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari'. See? Dunia & akhirat perlu berjalan seiring. Bekerja mencari rezeki untuk keluarga itu pun, ibadat juga kan...

Kadang-kadang saya rasa kasihan. Rezeki yang ada, tidak disyukuri. Malah lagi dihasadnya orang yang lebih rendah dari dia. Pelik kan? Penyakit PHD tak habis-habis...

No comments: