:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Sunday, 13 July 2008

Anak2 Buahku, Anak2 Yatim... Tribute Buat Arwah Abang Amin...




Sedih mengenangkan apa yang berlaku... Semuanya terlalu pantas... Yang pergi, kan tetap pergi... Yang di sini, harus meneruskan hidup... Bagaimana seseorang yang sangat baik, terlalu baik, dipinjamkan sementara buat kami... Ya Allah, tabahkanlah hati kami menerima ketentuanmu ini...

Saudara AMIN NASER ABD RAZAK, 37, merupakan suami kepada kakak sepupuku, NORAIN ABU BAKAR, 34. Hasil perkahwinan menjengah usia ke-sebelas tahun, mereka dikurniakan empat orang cahayamata, dua lelaki dan dua perempuan, AMIRUL SYAHID, 10, NUR NAJIHAH, 7, KHALISA SOFIA, 5, dan yang bongsu, MUHAMMAD IRSYAD, 20 hari...

Terlalu sedih dan menyayat hati, kerana si kecil ini semua telah kehilangan ayah mereka dalam usia terlalu muda, malah terlalu mentah untuk memahami erti sebuah kehilangan... Si abang, Syahid terlalu tabah, kerana aku tahu dia cuba untuk menyembunyikan kesedihan yang terbuku di hati. Jiha, perlu diterangkan satu persatu apa yang berlaku. Walau pada awalnya dia kelihatan biasa sahaja, namun sebaik jenazah tiba, tergambar kesedihan yang tidak bertepi. Sofia (yang ku panggil Cha), kesedihan sejak dari awal... Ketibaan jenazah, membuatkan dia menangis x berhenti, sebaik melihat Syahid menangis teresak2, di pangkuan Abg Lail, pakcik saudaranya... Cha yang sentiasa berada di sampingku, menggenggam erat tanganku... Melihat jenazah yang terbuku kaku xbergerak... Si kecil Irsyad, seorang anak yang tidak banyak meragam. Sedikit pun dia tidak menangis pada hari itu... Hanya sedikit merengek, bila kelaparan... Mungkin mengerti, umi yang di dalam kesedihan... Aku xmampu melihat Kak Ain, kerana air mataku pasti mengalir, setiap kali itu... Berat mata ini yang memandang, berat lagi bahumu yang memikul, kakakku... Aku tahu akan ketabahan, dan iman yang ada di hatimu...

Cerita bermula pada pukul 4.15 petang. Ayah menelefon dan memberitahu...
"Yong, ayah nak bagitau ni..."
"Ye..."
"Pagi tadi ada eksiden kat Puchong..."
"Ok..." "Nape lak gtau eksiden ni?" *dlm ati jek*
"Pastu yang terlibat dalam kemalangan tu, Abang Amin"
"Ok..." dalam ati dh xsedap ni...
"Pastu diberitahu, Abang Amin mungkin meninggal..."
"Ya Allah, janganlah..." dah mula mengurut dada...
"Tulah, ayah pun xpasti lagi... Ni baru nak ke Hospital Serdang, nk tgk cmne..."
"Ha, oklah... Harap2 taklah..."
"Yelah... Nanti apa2 hal, ayah call"
"Ok..."

Dalam hati terlalu berharap, semua tu tak benar sama sekali... Doa xputus2 kepada-Nya... Aku dah xtentu arah kat ofis... Kawan2 ofis sume dah suruh balik ambik time off... Aku pun pk lebih baik aku blk skrg... Kl tgu time blk, lg lmbt smpi umah... Mtak kat En. Hasnul... Nasib baik dia ok jer...

Sepanjang perjalanan ke Putra Dang Wangi, dan seterusnya ke Komuter KL Sentral, fikiran benar2 bercelaru... xtau nk buat apa... Cuma berharap agar cepatlah sampai umah...

Sampai UKM, trus ambik keta nk balik ke umah, mandi & salin pakaian sebelum nak ke rumah Kak Ain... Jammed pulak kat traffic light UKM tuh... Nasib baik aku igt jln nk potonh ke dlm UKM tu... Belasah jelah... Sebaik sampai ke rumah, ayah kol...
"Yong, ko trus ke rumah Kak Ain gn Mama..."
"Oklah..."
"Cepat sikit... Kak Ain sorang je kat umah tu... Sian dia..."

Aku trus bersiap2 mandi... Kol mama, mama suruh pegi dulu... Mama nak siapkan keje dulu sbb esok nk cuti... Aku trus drive g umah Kak Ain... Smpi kat surau kawasan umah tu, dah ramai orang... Kereta berjela2 parking spjg pjlnn ke umah tu...

Sampai di umah, sumenya muka xdikenali... Yelah, saudara mara sume kat hospital lagi, tgu bedah siasat selesai... Aku trus ke bilik, cari Kak Ain peluk dan berdoa semoga dia tabah... Aku xsanggup berlama2, kerana airmata ini pasti mengalir... Aku ke dapur dan ada Kak Awa & Kak Sue... Aku tak tau nk buat apa... Hanya tergambar anak2 arwah... Syahid ke hospital... Jiha di luar rumah, bermain2... Cha di rumah jiran...

Ketibaan jenazah pada pukul 8.00 malam... Kebetulan ketika itu, Cha ada bersama2ku... Tangisan berderai saat itu... Hanya Tuhan yang tahu perasaan kami semua... Melihat Arwah dalam keadaan begitu... Syahid menangis sepuas2nya di pangkuan Wak Lail nya... Jiha aku xpasti di mana... Cha, turut menangis disampingku... Ya Allah, tabhkanlah hati kami semua... Terlalu besar dugaan ini, buat anak2 kecil ini...

Sepanjang malam Cha bersama2ku... Anak kecil ini memang teramat manja denganku... Tanganku digenggam erat... Dia hanya melihat jenazah dari kejauhan... Syahid, sentiasa berada disamping jenazah... Yasin xputus2 dibaca... Ya Allah, tabah sungguh hati anak ini... Saat tangisannya berderai, pasti dia akan berlari membasuh muka... Mungkin tak mahu orang lain perasan akan kesedihan yang membuku... Cha, aku minta dia membaca fatihah sebanyak mungkin... Hingga terlelap anak kecil ini di pangkuanku... Sedikit2 aku terangkan kepadanya apa yang terjadi...

"Cha, lepas ni jangan cari2 ayah lagi tau... Ayah dah xde... Ayah eksiden... Pastu ayah meninggal... Cha tau x meninggal tu apa?"
Dia hanya menggelengkan kepala...
"Meninggal tu, ayah dah xde... Ayah akan masuk kubur, jumpa gn Tuhan... Cha tau x tu sapa?"
Sambil aku tunjuk kat jenazah... Dia hanya menggelengkan kepala...
"Tu ayah... Ayah dah xde... Cha sayang ayah kan? Cha nk tgk ayah?"
Dia hanya menggelengkan kepala...
"Esok, orang akan tanam ayah kat kubur... Cha nk tgk x?"
"Xnk..."
"Nape?"
"Dulu masa ayah ada, ayah xbagi cha gi kubur..."
Dalam hatiku berkata, dia tau yang ayah dia dah xde... Bila aku ajak dia masuk ke dalam umah untuk tidur, dia xmahu...
"Nape Cha xnk masuk dalam umah?"
"Cha takut..."
"Cha takut pe sayang?"
"Cha takut ayah..."
"Kan tu ayah cha..."
"Cha xnak"
Dia tahu yang terbujur kaku tu ayah dia... Satu malam aku cuba untuk memahamkan dia... Tapi dia tetap begitu... Sehinggalah aku pulang ke rumah...

Esoknya, hari untuk pengkebumian... Aku cari Cha... Kali ni aku bertanya...
"Cha tau x pe yang jadi?"
Dia mengangguk.. "Ayah dah xde... Ayah eksiden... Pastu ayah meninggal... Jangan cari2 ayah lagi... Kena dengar cakap umi..."
Alhamdulillah... Si kecil ini mudah untuk di fahami...

Sewaktu jenazah disiap2kan untuk dibawa ke surau... Saat yang menyayat hati berlaku... Semua mata syahdu melihat saat Kak Ain mencium jenazah suaminya... Kak Ain masih di dalam pantang... Xmampu untuk ke surau... Si kecil Cha aku ajak untuk ke surau... Menggeleng tidak mahu... Berapa lama aku cuba untuk memujuk, sehingga akhirnya dia mengalah, dengan syarat, mesti naik kereta... Hmm, xpelah... Walaupun surau tu dekat je...

Cha berada disampingku saat jenazah dimandikan... Syahid, sebagai anak lelaki yang sulung, memandikan jenazah ayahnya... Aku benar2 kagum dengan ketabahan yang ditunjukkannya...

Sekali lagi saat yang benar2 menyentuh hati berlaku... Sebaik jenazah selesai dimandi & di kapankan... Kak Ain menggagahkn diri untuk ke surau melihat jenazah buat kali terakhir sebelum dikembalikan kepada-Nya... Semua mata yang memandang, menangis kesedihan... Saat si isteri, ibu, ibu mertua & adk-bradik yang lain mencium arwah... Terlalu syahdu... Syahid turut mencium arwah ayahnya... Jiha, hanya menangis xmahu mencium... Semua mata yang memandang terlalu sedih mengalami situasi itu... Cha, keras badannya mengelakkan diri dari mendekati jenazah... Anak2 kecil itu takut melihat keadaan ayah tidak seperti adanya...

Apalah yang mampu aku lakukan buat si kecil, anak2 yatim ini... Hanya berdoa, berdoa & berdoa... Tabahkanlah hati mereka... Doaku buat arwah, semoga rohnya dicucuri rahmat... Tuhan pinjamkan dia yang terlalu baik buat kami sekeluarga...

2 comments:

Bentara Sakti said...

iskhx3...sedey betoi hang punya cherita, berair mata aku sebab baca kisahnya pjg sgt..(sbnrnye aku x pakai spek..mata aku silau tinggi gak la...sbb tu berair)...bwk besabau lah ye....
setiap kejadian itu ade hikmahnye tersendiri....aku hadiahkan al-fatihah buat arwah....amin

_MaZNi_ said...

thanx my fren...
doakan kebahgiaan anak2 kecil tu ek!