:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Thursday, 20 May 2010

Biar Saya Berterus-Terang...

Ini entri luahan rasa. Yang dah lama dah saya simpan. Malas la nak fikir-fikir sangat. Sebab banyak lagi benda-benda lain yang kena saya fikir. Tapi saya rasa, hari ini titiknya. Tak sanggup dah simpan dalam hati, sambil tengok je apa yang dia buat...

Semalam, saya ada buat status kat FB, "Ada orang, suka bercakap sampai buat orang sentap. Pastu gelakkan orang tu. Tapi bila orang bercakap sampai buat dia sentap, tahu pulak sakit hati. Terus nak bergaduh dengan orang tu. Kelakar kan? Ingatkan bila selalu buat orang sentap, jiwa tu dah kental sangat dah. Rupanya dia lagi sensitif...". Sebelum tu, saya ada buat status yang ni, " Semua nak kena ikut dia. Kalau susah, cari kita. Bila senang? Buat tak endah. Ingat kalau tak ada dia, kita tak boleh hidup ke? Lagi aman lagi ada la...". Saya nak cerita pasal dia ni la...

Saya kenal dia dah lama dah. 2 tahun lebih dah. Mula-mula boleh tahan lagi dengan perangai dia yang perasan bagus, pastu suka marah-marah orang. Dia ingat, dia sorang banyak keje kat sini. Keje dia je yang susah, jadi semua orang pun nak kena ikut cakap dia. Memanglah ada kalanya, apa yang dia cakap dan buat tu, ada benarnya. Tapi, tak boleh ke cakap dengan penuh berhemah. Semua orang pun ada perasaan, dan yang penting, semua orang pun ada maruah diri. Kalau pun, orang tu buat salah, tak payahlah maki-maki orang tu, sampai semua orang dengar. Nanti orang akan pendang serong kat dia, bukan kat orang yang buat salah tu.

Dulu memang saya baik dengan dia. Tapi mula berubah, sejak saya perasan yang dia mempergunakan saya. Nak kena ikut cakap dia. Ingat dia tu siapa? Bos saya pun, kalau nak arahkan saya, cakap elok-elok. Dia cakap macam S***! Mentang-mentang tak ada orang pernah lawan dia, jadi dia besar kepala, konon-konon dialah paling berkuasa. Orang semua diam, sebab malas nak kecoh! Kang jadi gaduh besar pulak...

Dia ingat orang diam, orang suka dengan apa yang dia buat. Dia tak sedar, ramai yang tak suka. Cuma yang betul-betul tunjukkan rasa protes pada dia, cuma saya! Saya kalau tak suka, saya buat betul-betul tak suka. Tak adalah saya nak cover-cover line. Kalau ada benda penting, baru saya cakap dengan dia. Kalau tak memang malas!

Saya tak nak beranggapan macam apa yang saya beranggapan pada dia sekarang ni. Kadang-kadang saya kesian kat dia. Pada usia macam dia sekarang ni, orang lain dah ada pasangan, dah ada anak-anak. Dia masih macam tu. Kadang-kadang bercerita benda-benda yang saya rasa orang yang berumur macam dia, tak patut bercerita. Yang paling saya tak tahan, kalau hal dalam kelambu suami isteri, sibuk pula nak tahu. Pastu bercakap macam pernah melaluinya pula. Padahal dia belum kahwin! Macam saya baru lepas kahwin, tanya kat saya benda pelik. Orang yang dah kahwin pun, tak tanya macam tu. Saya jawab senang je, "Nak tau, kahwin!".

Dahlah, kang lagi banyak lak saya kutuk dia. Kalau ikut rasa sakit hati ni, memang banyak nak cerita. Tapi malas! Bila saya cerita kat suami, selalu suami tanya, "Kenapa ek dia tak kahwin lagi? Mesti ada sesuatu yang lelaki tak boleh terima tentang dia...". Manalah saya tahu kan? Kalau betul BF dia serius nak kahwin dengan dia, mesti dah lama dah dia buat. Tapi, bagi saya, kalau lelaki banyak bagi alasan, terutamanya tentang duit, tak payahlah tunggu lama-lama. Ramai lagi yang lebih baik. Semoga dia tak kena tipu...

4 comments:

~ thalhazlin ~ said...

hum. teringat one of my particular ex yang memberi alasan 'duit'. ada ke? nak tunang pun tak mahu, konon banyak tanggungjawab. ah. terus kita tinggalkan, tak tunggu lama pun. tah pape. betul tu mazni. ramai lagi kat luar yang lagi baik. kene buat pilihan. :) kita doakan jelah yang terbaik untuk kawan awak tu. maybe dia sunyi. uhuk. cian. sabar ek.

Xora said...

Mazni, sabar ye. *hugs*

mendatak hijau said...

yearghh..ramai lagi yg lebih baikkk

mrs.ecam said...

salam singgah...ermmm dr cite awk dh tau dh die msti lom kawin n dh berusia kn...kt opis sye pong ade....rsnyer die kne kawin dl la br oke perangai die tu....tp papepong org camtu mmg kne ade org yg tgur n ckp yg org x suke ngan cr die 2...klu x smpi bile2 pong pangai die x berubah...hermm