:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Friday 20 May 2011

Pengalaman Menjadi Ibu Menyusukan - Bhgn 2

Lama kan nak sambung citer ni kan. Dekat sebulan dah. Ok saya cuba sehabis baik, untuk habiskan citer pasal pengalaman saya ni. Nak habis betul-betul tu, susahlah kot sebab hari-hari pun ada pengalaman baru kan...Pautan
Saya mula buat stok EBM untuk masa kerja, 3 minggu sebelum mula kerja. Kenapa lambat? Sebab dah balik rumah sendiri baru mula buat. Sebelum tu ada juga pam, tapi tak simpan, terus je bagi Sakinah minum. Sebab nak ajar dia menyusu guna botol.

Mula-mula pam, hasil memang kureng sangat. Yelah, baby dengan kita kan... Jadi susah nak buat stok banyak-banyak. Mula-mula saya guna pam biasa je, macam saya cerita kat bhgn 1. Lepas tu, masa awal bulan Mac, saya beli Spectra 3 secara online dari Lunatots, sebab masa tu ada promosi, lagipun saya memang cari pam yang boleh buat double pumping. Nanti bila mula kerja, tak perlulah ambil masa yang lama untuk pergi 'buat projek'.

Alhamdulillah, sejak tu saya bolehlah kumpul stok banyak sket. Seingat saya, sebelum mula kerja, saya dapat buat EBM hampir 40 oz jugalah. Legalah juga... Walaupun sebenarnya saya target untuk dapatkan 60 oz.

Saya paling suka pam time pagi-pagi buta, dalam pukul 1 atau 2 pagi. Sebab masa tu, hasil memang memberangsangkan. Itupun, macam-maca petua saya buat untuk pastikan hasil susu saya tak berkurangan. Antaranya minum air longan kering. Petua tu saya dapat dari kakak sepupu saya. Gigihlah pegi Kedai Ubat Cina, untuk cari bendalah tu...

Ok, lepas ni saya cerita bila saya mula kerja, macam mana saya uruskan EBM, dan simpan stok...

No comments: