:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Friday 18 February 2011

Selamat Jalan...

Tempoh berpantang hampir tamat. Lusa adalah hari terakhir, lega rasanya. Walaupun sebenarnya saya tidaklah berpantang secara betul-betul. Tapi, rasanya saat ini memanglah ditunggu-tunggu. Baru 44 hari. Yang pantang sampai hari ke-100 tu, insyaAllah akan cuba dilaksanakan. Selagi terdaya. Hehe...

Saya rasa. saya cuma berpantang betul-betul 3 minggu pertama je. 3 minggu seterusnya, dah mula culas sana sini. Apatah lagi bila dah mula rasa badan tu dah sihat sikit. Jahitan kat bawah pun dah ok, tu yang mula enjoy sekejap. Hehe. Enjoy-enjoy pun, ada gak pantang-larang yang saya rasa kalau saya tak ikut, memudaratkan diri, tetap saya ikut.

Saya tetap berbengkung, walaupun keluar berjalan-jalan. Yelah, perut masih terasa bergoyang-goyang kan. Saya tetap berstokin, walaupun keluar rumah. Tapi masa dalam kereta jelah. Bila dah sampai tempat yang dituju, saya tinggal stokin dalam kereta. Seganlah pulak, nanti orang nampak saya masih dalam pantang. Pastu sibuk pulak berjalan-jalan. Dan yang penting, saya tak minum AIS! Saya tak nak menanggung akibatnya kemudian hari. Walaupun kadang-kadang teringin juga. Tapi kena kawal diri sendiri.

Part makan, memang 3 minggu yang terakhir saya dah mula belasah je apa yang ada. Maknanya dah tak makan lauk orang berpantanglah. Tapi tetap control. Jauhi makanan dan minuman yang menyebabkan angin, dan yang pedas-pedas pun tidak. Itu semua untuk Sakinah. Yelah, saya masih beri susu badan, jadi part makan, tak boleh suka-suka sangat. Nanti effect kat anak, kesian...

Saya balik rumah masa hari ke-2. Hari ke-3 sampai ke-5 dah start mengurut. Walaupun ada orang kata upah mengurut ni mahal sekarang, saya tetap buat 3 kali. Saya tak nak culas. Sebab akibatnya kemudian hari nanti, saya juga yang tanggung. Teringat kakak sepupu saya yang langsung tak berurut selepas bersalin. Kesannya, umur masih muda, badan dah sakit-sakit. Bagi saya, mana pesan orang dulu-dulu, yang sememangnya untuk kebaikan, dan tidak merepek-repek, saya ikut. Walaupun bayarannya mahal. Untuk diri sendiri juga kan.

Cerita pasal berurut, lepas sebulan pun saya pergi berurut lagi. Memang makcik yang urutkan saya pesan, kena urut lagi lepas sebulan. Sambil check apa yang patut. Tapi, saya ingat nak berurut lepas pantang je. Masa pegi check up sebulan di KK, nurse yang check cakap, rahim saya belum kecut lagi. Sebab dia tekan-tekan perut, saya rasa sakit. Tak terkejut? Risau sangat! Jadi Mama suruh saya berurut lagi. Taknak benda-benda buruk jadi. Yelah, takkan nak beranak sekali je kan...

Tapi, sebenarnya antara percaya dengan tidak je cakap nurse tu. Yang check saya tu nurse praktikal, sambil dipantau lecturer dia. Kiranya yang check saya tu lecturer dia yang merupakan bidan. Percaya sebab dia lebih berpengalaman. Tak percaya sebab, masa nurse datang rumah hari ke-4, nurse cakap dah ok. Rahim dah duduk tempat asalnya. Dan memang tak ada apa-apa masalah. Lagipun saya dah berurut kan.

Jadi, makcik urut tu datang ari Selasa lepas. Dia pun risau juga jadi apa-apa kat saya. Bila dia check, bukan rahim tak kecut. Tapi urat keras lagi kat perut bahagian kiri. Dia dah urut, dah oklah. Sakit, memanglah. Yang penting, dah kembali ok. Buat suspen je nurse tu.

Tapi, salah saya juga. Walaupun rajin berbengkung, tapi saya culas bertungku. Bertungku 3 minggu awal tu je. Itupun ada jugak skipnya. Lepas tu tungku besi ada, tungku elektrik juga yang saya guna. Kononnya nak senanglah. Tapi, tak sama ye! Kalau untuk bertungku lepas bersalin, janganlah gunakan tungku elektrik. Sila guna tungku batu atau tungku besi yang dipanaskan atas api. Pastu bungkus dengan daun mengkudu. Kalau pemalas macam saya ni, rasakanlah akibatnya nanti.

Minggu depan akan start duduk rumah sendiri. Rindu sangat nak balik rumah sendiri. Lepas tu insyaAllah akan mula buat stok susu. Esok nak pegi beli makanan yang boleh bagi tambah susu ni. Nanti ada masa, saya akan ceritakan pula tentang pengalaman saya BF Sakinah. Masih jauh lagi perjalanan ni...

No comments: