:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Friday 4 February 2011

Menjadi Ibu, Tidak Semudah Yang Disangka

Setiap wanita, dilahirkan dengan naluri keibuaan. Sebab itu, selepas sahaja bernikah, perkara seterusnya yang difikirkan adalah untuk menjadi ibu. Lagi seronok bila melihat orang sekeliling sibuk mengelek anak kecil. Menjadikan keinginan itu membuak-buak. Betul kan?

Untuk menjadi ibu, memang mudah. Tapi untuk menjadi ibu yang terbaik, tidak semudah yang disangkakan. Sedangkan untuk menjadi ibu, kita menghadapi cabaran untuk mengandung selama 9 bulan, yang mana tempoh itu bukanlah satu tempoh yang singkat, dengan pelbagai ragam dan karenah badan yang berubah-ubah. Seterusnya cabaran untuk melahirkan khalifah Allah, juga cabaran yang bukan calang-calangnya. Namun, sekali melangkah, tak mungkin akan ada kata mengalah. Walau susah, walau payah, semuanya harus ditempuhi juga. Untuk satu gelaran yang tiada nilainya = IBU.

Saya sendiri, pada awal selepas kelahiran Sakinah, tertekan dengan keadaan terpaksa berjaga malam. Kemudian, bila Sakinah menangis, susu telah diberi pun, masih juga dia menangis. Memang tak tahu nak buat apa. Sampai akhirnya, saya sendiri yang menangis. Haha! Tapi, hampir sebulan usia Sakinah, saya semakin membiasakan diri dengan keadaan ini. Saya tahu, inilah pengorbanan yang terpaksa saya lalui. Dan jangan lupa, inilah juga yang dilalui oleh Mama dulu, sewaktu kelahiran saya.

Sebagai ibu, kita pastinya mahu memberikan yang terbaik buat anak kita. Dari segi pemakanan, pakaian, tempat tinggal, dan pastinya kesihatan. Apa sahaja yang dilakukan, demi anak. Sampai kadang-kadang, keperluan sendiri pun terabai. Tak apa, yang penting anak dapat yang terbaik. Betul kan?

Jadi, selagi kita punya ibu, hargailah mereka. Jasa mereka tak ternilaikan dengan wang ringgit. Luangkanlah masa bersama mereka. Berikanlah apa yang menggembirakan mereka, walaupun mungkin, kita kurang gembira. Hati ibu lebih penting kan...

2 comments:

cIk pEnNa said...

saya suke entry kamu!
:)

haime said...

:) seyuju.. pengalaman mengandung, melahirkan satu pengalaman yg cukup bermakna utk kaum2 perempuan..

proses mengasuh dan mendidik anak juga satu proses yg bukan mudah..

sama2 kita besarkan anak dengan jayanya..

upload la pic sakinah terkini.. :)