:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Monday 14 February 2011

Hasil Pertama

Inilah hasil pertama perahan susu tadi. Hampir 2oz, dalam masa 30 minit. Seronok tengok susu memancut-mancut keluar. Walaupun saya tahu, ramai boleh dapat lebih dari ini. Tapi, saya tetap berbangga dengan ini.

Saya rasa, kalau tak sebab puting yang sebelah kiri ni melecet, mesti saya tak start nak pam susu lagi. Walaupun berniat untuk bagi Sakinah fully BF untuk sekurang-kurangnya 6 bulan. Tapi masih tak mula menyimpan stok. Ingatkan bila dah mula duduk rumah sendiri. Senang nak simpan. Sebab peti ais rumah sendiri memang kosong pun.

Hari ni memang saya bagi Sakinah menyusu sebelah kanan je. Sebab tak mampu nak tahan sakit, kalau Sakinah menyusu dari sebelah kiri. Jadi, bila susu langsung tak keluar dari sebelah kiri, mulalah membengkak, dan tentulah sakit. Jadi kenalah pam. Alhamdulillah, hasil memberangsangkan walaupun gunakan breast pump yang tidak lah canggih sangat. Pureen Battery Operated Breast Pump.

Cabaran yang pertama ni saya rasa ialah bila tengah syok-syok pam, Sakinah bangun pulak. Dan bila dia bangun, tentulah kena bagi susu kan. Jadi, saya bagi dia hisap dari sebelah kanan, dan saya teruskan pam dari sebelah kiri. Saya perasan, masa nilah susu keluar banyak sangat.

Selain dari sebab puting melecet, tujuan pam susu pada hari ini adalah untuk ajar Sakinah minum menggunakan botol. Yelah, tak lama je lagi saya dah nak mula kerja. Lepas tu mestilah kena hantar kat orang. Kalau dia tak nak minum guna botol, takkan saya nak ulang-alik dari ofis. Kalau dekat tak apa juga. Ini ambil masa setengah jam perjalanan.

Dan Alhamdulillah, Sakinah mahu minum guna botol. Sebenarnya sebelum ni dah ajar dia guna botol untuk minum air kosong. Mula-mula payah juga, sebab dia memang menolak. Lama-lama baru ok. Bila masukkan susu tentulah dia lagi suka kan.

~ Sakinah buat muka puas hati, sebab dapat minum secara banyak. Haha! ~

2 comments:

shaheeda said...

alaaala.. tomeynya sakinah.. muahh2, tahniah gnie n hubby!

^nanie^ said...

alololo...bulatnye mate sakinah..kak,msti bes kan dh ade bby sendiri..nanie pon xsaba nih..;-)