:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Wednesday 12 January 2011

Pengalaman Yang Tak Akan Dilupakan - Bhgn 1

Alhamdulillah, hari ni umur Sakinah masuk hari ke-5. InsyaAllah, hari Jumaat kami akan aqiqahkan dia. Ikut sunnah, afdhal hari yang ke-7 kan. Lagipun, memang kami dah berniat sebelum dia lahir lagi.

Ok, seperti yang dijanjikan, saya akan ceritakan pengalaman melahirkan Sakinah, yang pastinya tidak akan dilupakan sampai bila-bila pun. Biarpun kesakitannya masih terasa, tapi itulah pengalaman yang paling indah dan manis...

7 Januari 2011 - 11.00 pagi

Hari ni, saya ada appoinment di Az-Zahrah dengan Dr. Fazlina Hanum - Dr. yang akan menyambut kelahiran anak saya. Asalnya appoinment tu esok, 8 Januari 2011. Tapi saya minta tukar hari ni, sebab biasanya tak ramai sangat orang. Jadi, tak perlu menunggu lama-lama.

Kami sampai seperti dijanjikan, dan Dr. memang tak ada patient pun. Alhamdulillah. Lepas check berat, tekanan darah dan air kencing semua, terus masuk bilik Dr. Macam biasa, masuk terus kena naik atas katil untuk check perutlah kan. Dan hasilnya, tiada perkembangan dari minggu lepas. Berat bb masih sama seperti minggu lepas 2.4kg sahaja. Macam saya pernah cerita kat entri ni, tentang pening pasal EDD dan pasal bb yang tak membesar seperti sepatutnya. Masalah yang sama juga masa check hari ni. Itupun Dr. dah anjakkan EDD ke 30 Januari 2011, yang mana hari ni bb baru 36 minggu 5 hari. Tapi saiz badan bb baru 33 minggu. Beza 3 minggu kan.

Kemudian Dr. nak check bukaan. Oh, saya memang ngeri part yang ni ye... Rasanya, dah 2 kali diVE pun, saya masih tak boleh membiasakan diri. Masa tu saya memang sangat berharap dah ada bukaan yang besar. Jadi, tak perlulah lama sangat menunggu kan. Tapi, hampa. Bukaan masih kurang dari 1cm.

Terus Dr. decide untuk induce. Sebab dari minggu lepas, tiada perkembangan tentang pembesaran bb. Tapi, Alhamdulillah, bb bergerak aktif seperti biasa. Jadi, saya tanya bila nak induce. Dr. decide hari ini juga. Maknanya saya akan bersalin esoklah. Oh, macam tak percaya je masa tu. Petang kena terus menyerah diri untuk diwarded dan seterusnya diinduce. Oh, bersediakah saya?

Ok, sambung bahagian ke-2 ye. Sakinah dah bangun nak menyusu...

No comments: