:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Friday 26 November 2010

Jangan Selalu Mengeluh...

Masuk hujung tahun je, hujung minggu penuh dengan jemputan perkahwinan. Sejak dah berumahtangga ni, rasa seronok je nak ke majlis perkahwinan. Sambil-sambil mengimbau kenangan beberapa bulan lepas. Seronok, yang rasanya macam nak ulang tayang semula je. Rasa nak je pakai baju pengantin lagi. Boleh? Tak sedar diri, perut dah membulat. Ada hati lagi tu. Hehe...

Yang belum bertemu jodoh, ada yang mengeluh, bila la giliran aku? Siap kadang-kadang tu tertanya-tanya sendiri, kenapa mereka dulu? Kenapa bukan aku, yang rasanya lagi 'cantik' dari mereka. Apakah?!

Dulu saya pernah berbincang dengan Suami, seingat saya, masa balik dari majlis perkahwinan juga. Pasangan pengantin yang sangat comel. Yang lelaki sangat kurus, tinggi melampai. Yang perempuan pula, renek sedikit, dengan badan yang agak comel. Cute je... Tengok, kalau dia nak temukan jodoh kita, tak kira dengan siapa pun. Besar ke, kecil ke, tinggi ke, rendah ke... Yang penting sebenarnya, keserasian.

Mesti anda pun pernah jumpa pasangan, seorang sangat kacak atau cantik. Seorang lagi pula, biasa saja. Sampai kadang-kadang ada mulut jahat cakap, 'tak sesuai'. Tapi pentingkah itu semua? Macam mana dia yang biasa-biasa je, boleh memikat si kacak atau si cantik itu? Macam mana dia yang berbadan 'comel' boleh dapat pasangan yang kurus cantik je? Sampai macam tu sekali kan...

Sebenarnya, bagi saya yang penting adalah pembawaan diri kita. Cuba kita buangkan sifat hasad dengki dari dalam diri kita. Cantik, bukan sahaja luaran, malah yang penting adalah dalaman. Buangkan sifat terlalu merendah diri. Dulu saya selalu dengar ayat ni, "Aku taulah aku tak cantik, gemuk lak tu. Siapalah nak kat aku ni? Lainlah kau tu, cantik... Mesti ramai yang nak kat kau." Saya paling tak boleh dengar ayat macam tu. Kadang-kadang rasa macam dia nak sindir saya pun, ada juga. Hehe... Kita akan bagi orang nampak diri kita, berdasarkan apa yang kita fikirkan. Kalau kita fikir, kita tak cantik, memanglah orang akan nampak kita tak cantik. Cantik tu kan subjektif. Semua orang punya pendapat yang berbeza tentang cantik.

Jangan kita terlalu membanding-bandingkan diri kita dengan orang lain. Cukuplah untuk jadi diri kita yang sebenar. Kurangkan mengeluh, atau jangan selalu sangat mengeluh, bila tengok orang lebih dari kita. Apa salahnya kita ambil positif, dengan cara berusaha menjadi yang terbaik. Tak susah kan?

Selamat Berusaha!

No comments: