:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Monday 1 March 2010

Jodoh Oh Jodoh

Soalan ini dah lama saya dapat. Dari entri saya yang ini. Baru sekarang saya berkesempatan untuk mengulas. Tapi, ingin saya ingatkan, apa yang akan saya ulas nanti, adalah berdasarkan pengalaman dan pembacaan saya. Teguran dan komen dari pembaca yang lain juga sangat saya alu-alukan.

" salam maz, saya dan si dia kini dlm perancangan membina masjid bersama, sudah 3 thn kami bersedia dan merancang,kini kami sudah bekerja dan keluarga saya sudah menetapkan tarikh perkahwinan kami.

cuma masalahnya,setiap kali kami pilih tarikh untuk pertemukan kedua keluarga kami,setiap kali itu juga datang masalah yang menyebabkan pertunangan dan perbincangnan majlis terpaksa ditangguh..

akhirnya,kini baki yang tinggal cuma 3bulan dari tarikh yang telah ditetapkan,dewan sudah di tempah.mana mungkin kami membatalkan penempahan dewan.

adakah ini menunjukan yang kami tiada jodoh?apa yang perlu saya buat? "

Saya bukanlah pakar untuk menjawab soalan berkenaan jodoh ni. Jodoh itu rahsia Allah, dan itulah yang terbaik buat kita dan mungkin juga sebenarnya dugaan buat kita. Mungkin apa yang berlaku itu sebenarnya dugaan buat kita, atau sebenarnya petunjuk... Hanya tuan punya diri yang tahu jawapannya.

Caranya mudah, lakukan Istikharah, kerana hanya DIA yang tahu apa yang terbaik buat kita. Buatlah dengan seikhlas hati, insyaAllah DIA akan bantu. Akhir sekali, yakinlah dengan ketentuan-Nya. Kalau kita paksa ia jadi seperti yang kita mahukan, takut akhirnya kita yang sengsara.

Boleh rujuk artikel mengenai jodoh dan istikharah dalam blog saya:
Mengenai Jodoh
Jodoh Itu Keserasian
Istikharah - Jawapan Untuk Kekeliruan


1 comment:

AkuBukanLelaki said...

betul tu...kalu terlampau syiook sgt tetibe xjadi..naya wooo..
so,jgn terlalu mengharap sgt...juz go on ape yg kite nak buat tu..yakinlah setiap yg berlaku itu ada sebabnya...mcm sy,melepaskan cinta lama dgn reda dan Allah swt berikan sy cinta baru yg lebih baik dr yg lepas..Doakan kami.