:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Friday 2 October 2009

Pengalaman Gempa Bumi & Tsunami

Semalam semua orang kecoh-kecoh pasal gempa bumi di Padang, yang sama-sama sedikit kita di sini rasai. Hari ini pun, berita mengenai perkara itu masih lagi menjadi tajuk muka depan akhbar-akhbar utama. Kalau ikutkan, sewaktu kejadian, saya tak terlibat untuk merasainya pun. Seingat saya, sewaktu itu saya masih lagi di dalam perjalanan pulang ke rumah dari ois. Menghadap jammed, sudah tentu tidak merasai apa-apa pun. Haha!

Kalau nak saya cerita pasal gempa 2 hari lepas itu, memang saya tiada pengalaman langsung ok. Tapi saya pernah melalui saat-saat cemas sewaktu kejadian beberapa tahun yang lepas. Kalau tidak salah, sekitar tahun 2004. Masu itu saya sedang menuntut lagi, dan saya menetap di Shah Alam. Saya melalui sebanyak 2 kali.

Kejadian pertama pada bulan Mac 2004. Masa itu saya berada di rumah rakan saya. Kami tinggal di satu kawasan. Cuma saya di Blok 3 & kawan saya ini di Blok 4. Tujuan saya ke rumah kawan saya ini adalah untuk meraikan harijadi kawan kami berdua. Masa kejadian, kami baru je nak makan. Dam pukul 12 lebih la. Saya baru nak makan ayam KFC tu. Tapi tiba-tiba saya rasa
pening kepala sangat-sangat. Tapi saya diam je. Sebab saya ingatkan saya letih kot. Sebab sehari suntuk saya keluar berjalan-jalan. Kemudian kawan saya bangun menjenguk ke luar beranda. Oh, lupa saya nak beritahu. Kami berada di Tingkat 4. Semasa dia menjenguk ke luar tu, dia nampak yang keadaan di luar bergoyang-goyang. Terus dia menjerit mengatakan yang bangunan tempat kami berada itu turut bergoyang. Dalam waktu yang sama ada orang mengetuk-ngetuk pintu rumah sambil menjerit minta kami semua segera keluar dari rumah. Teruslah kami keluar dan berlari turun ke bawah. Masa itu, ramai orang sudah berkumpul. Lama jugak la kami berada di situ. Masing-masing tak berani untuk naik ke rumah. Kami kemudian bergerak beramai-ramai ke kedai mamak berdekatan. Hahaha! Macamlah kat kedai mamak tu, tak bergegar jugak kan? Hahaha!

Esoknya tengok berita, rupanya da gmepa bumi dekat Pulau Nias. Kalau tak salah saya la. Dah lama kan kejadian itu. Jadi macam ingat-ingat lupa la. Kalau salah, tolong betulkan saya ye. Memang penduduk sekitar Shah Alam merasai gegaran kesan daripada gempa bumi tu.

Kejadian kedua pula berlaku sekitar Disember 2004. Yang ini kejadian yang besar & menakutkan jugaklah. Kalau masih ingat pada kejadian Tsunami yang melanda negara beberapa tahun lepas. Kejadi berlaku pada pukul 12 lebih hampir pukul 1 kan? Tapi sebenarnya, kami di sekitar Shah Alam pada masa itu merasai gegaran pada pukul 8 lebih. Saya masih ingat lagi, masa tu, saya sedang mandi dan raka-rakan serumah yang lain, masih lagi tidur. Selesai mandi, saya menerima SMS daripada adik angkat saya yang tinggal di Blok 1. Rumah beliau di tingkat 9. Gegaran sangat dirasai. Berbanding saya yang berada di tingkat 3. Beliau minta saya keluar daripada bangunan. Tapi sebab rakan-rakan yang lain masih lagi tidur, saya malasla pulak. Lagipun saya masa tu, fikir nak studi je sebab nak exam kan.

Tengahari dengar berita berlaku tsunami kat utara. Terkejut jugak la. Memang teruk sangat kan masa tu?

Sebab itu sekarang, saya sangat alert pada gegaran terutamanya bila berada di bangunan tinggi. Lagi pula saya bekerja di bangunan berketinggian 31 tingkat dan saya berada di tingkat 28. Tapi saya selalu fikirr, kalau jadi kejadian yang sama waktu saya berada di tingkat 28 ni, larat ke saya nak turun guna tangga. Lagi pula ramai yang akan turun berpusu-pusu kan. Tapi harap-harap, tidaklah berlaku kejadian seperti itu sewaktu saya di sini.

Semalam saya ada baca tips kalau berlaku kejadian seperti itu, apa yang perlu kita lakukan ialah:
1- Jangan lari
2- Cari hanfon, sebotol air & selimut
3- Kemudian duduk di bawah meja.

Ini kerana, jika berlaku gempa bumi, pasti ianya akan memusnahkan bangunan. Kalau kita sempat lari, Alhamdulillah. Banyak kes yang berlaku, mangsa mati di tangga sewaktu mahu turun keluar dari bangunan. Tujuan melakukan seperti di atas itu, kalau bangunan itu musnah, bila kita berada di bawah meja, insyaAllah, risiko tu mungkin kurang sikit kot. Kemudian, kalau kita tertimbus dan terperangkap selama beberapa hari, kita ada air untuk diminum dan meneruskan hayat. Hanfon tu, manalah tau boleh digunakan untuk mencari bantuan.

Tapi sebenarnya, kalau memang dah ajal kan, memanglah saat itu juga, nyawa diambil. Tapi kalau belum ajal, macam mana teruk cedera pun, kalau belum sampai, panjang la lagi itu umur itu kan. Tapi, kita ikutlah kalau memang betul untuk kebaikan. Setuju tak?

Apa-apa pun, kita doakan yang terbaik untuk mangsa-mangsa kejadia di Padang, Indonesia. Dengar-dengarnya kerajaan Malaysia sedang berusaha membawa pulang kesemua rakyat Malaysia yang berada di sana. Semoga semuanya baik-baik belaka la kan. Ameen...

No comments: