:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Tuesday, 13 October 2009

Buat Lagi???

Ingat tak hari tu, saya ada buat entri pasal orang yang mungkir janji? Baca kat sini. Saya benci+menyampah sangat pada orang yang tak reti nak berpegang pada janji. Sedangkan lembu dipegang pada tali, manusia dipegang pada janji. Kalau manusia boleh dipegang pada tali, takdelah rasa sangat sakit hati macam ni...

Kisahnya mengenai seseorang yang telah meminjam sesuatu daripada saya. Apakah sesuatu itu? Ok, taknak pusing-pusing, direct to the point, saya telah meminjamkan dia duit. Duit ok. Sebab dia kawan saya. Salahkah saya membantu kawan saya sendiri. Saya dengan sangat baik hati, membenarkan dia membayar secara bulanan. Wah, macam bank pulak saya kan?

Nak dijadikan cerita, bulan lepas dia tidak dapat membayar kepada saya, dengan sebab masalah kesihatan, yang mana dia tidak bekerja dan tidak mempunyai gaji. Dan dia meminta untuk membayar bulan ini dengan amaun 'double'. Tapi bila ditanya tadi, lain pula dia punya alasan. Katanya masih tidak bekerja, dan tidak punya wang. Aduh, apa dia ingat saya ini senang-lenang? Sekali dah bagi muka, naik lemak pula dia. Tak boleh jadilah ni kan...

Saya mula mengingatkan dia janji dia pada bulan Ramadhan yang lepas. Saya ulangi, 'bulan Ramadhan' ye. Dia pula marah-marah saya, cakap bukan dia pernah tak bayar. Dia bayar je selalu. Aik, dia marah saya, macam saya pulak yang hutang dengan dia. Saya la yang sepatutnya marah kan? Saya cakap pada dia, bukan masalah bayar atau tidak je. Tapi, kalau dah berjanji, tolonglah tepati. Janganlah ambil kesempatan atas kebaikan yang saya buat. Dia cuma nak saya faham keadaan, terutama kesusahan dia. Tapi, dia tau ke tak saya ni kadang-kadang ada gak susahnya. Walaupun, duit tu tak banyak, tetap namanya duit kan...

Akhirnya, saya cuma cakap, kalau dia rasa nak bayar, bayarlah. Tak nak, sudah. Esok, jumpalah kat 'sana'. Malas saya nak bising-bising, macam saya ni mengemis. Kalau tak ada rezeki saya kat situ, adalah rezeki saya kat tempat lain. Yang penting, saya ikhlas membantu dia. Ini memang pengajaran paling besar buat saya.

4 comments:

Siti Hajar said...

sabar yek..dia pun x keje lagi, sebab tu dia x dpt byr..

_Gnie_ said...

entah la... kdg2, org cmni dia bg alsn je. sbnrnye benda tu dia reka-reka je. biarlah dia jwb dgn Allah kn...

lynadabesh said...

btl gnie..sbnrnye dia xnak bayo..so memacm alasan..time ssh kemain lembut gigi..

_Gnie_ said...

xpelah. arini ari dia. semoga dia diberikan hidayah-NYA.