:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Thursday 30 April 2009

Cerita Cita-cita

Pagi tadi sewaktu dalam perjalanan ke pejabat, seperti biasa Radio Hotfm menjadi pilihan. Saya suka dengan topik hotchat pagi ini mengenai cita-cita. Cuba juga untuk menghubungi mereka. Tapi macam biasa la, susah nak dapat. Kalau dapt masuk pun, x bersahut pula. Sabar jelah. Ini bukan cerita pasal saya nak komplen susah nak dapat cakap dengan mereka ni. Saya xkisah pun. Yelah, bukan saya seorang yang mencuba kan. Beribu-ribu agaknya yang mencuba (melampau la plak! hehehe).

Ok, berbalik pada topik asal. Mengenai cita-cita. Seingat saya, ketika saya di sekolah rendah, saya ada banyak cita-cita. Yelah, masa itu belasah ikut suka je, bukan tau apa pun. Cuma sebelum saya melangkah kaki ke sekolah menengah, saya berhasrat untuk menjadi seorang Jurutera. Atau bahasa inggeris je disebut 'Engineer'. Macam la gah sangat kan. Sebab apa saya teringin sangat untuk menjadi seorang Jurutera, kerana saya sangat berminat merekacipta benda. Masa saya di tahun 6 itu, saya menyertai banyak pertandingan rekacipta, dan salah satunya saya menjadi juara bersama-sama dengan sahabat baik saya NURHAYATI ABDUL RAHIM.

*muka saya sangat skema masa itu ye...

Cita-cita saya untuk menjadi 'Engineer' saya teruskan sehingga ke sekolah menengah. Namun, semasa di Tingkatan 4, iaitu selepas PMR, saya tidak dapt meneruskan cita-cita itu, kerana keputusan PMR saya tidak melayakkan saya masuk ke kelas kejuruteraan. Sebenarnya, boleh je. Tapi ayah saya tidak membenarkan anak perempuan kesayangannya ini untuk menjadi seorang Jurutera. Kerana apa? Ayah saya juga Jurutera, dan beliau tahu bagaimana sukarnya untuk seorang wanita menjadi Jurutera, apatah lagi anak beliau ini, memanglah lembik. Hahaha!

Selepas itu saya meneruskan pengajian ke kelas perakaunan. Walaupun hakikatnya, saya sangat-sangat tidak sukakan akaun. Tapi, agaknya memang jodoh saya kot, daripada benci menjadi sayang dan akhirnya cinta yang berbunga. Betullah kata orang tua-tua, 'Kalau nak benci, jangan benci sangat. Nanti lama-lama jadi suka pula'. Memang pun! Jadi bila dah berada di dalam kelas akaun, cita-cita ditukar menjadi 'Akauntan'.


*muka saya sangat skema ye... hehehe...


Tamat sekolah menengah, saya meneruskan pengajian ke Tingkatan 6 juga dalam bidang perakaunan. STPM, sangat-sangat susah! Sehinggakan saya hampir putus asa dengan bidang yang saya cintai ini. Keputusan saya hanya cukup-cukup makan sahaja, tidak secemerlang SPM. Saya kecewa, dan hampir menukar option untuk meneruskan pengajian di 'U'.

*nampak x? saya seorang saja perempuan melayu. ala-ala perempuan melayu terakhir la pulak. hehehe...

Masuk ke KUTPM(sekarang MSU), pada awalnya saya hampir memilih untuk ke bidang IT. Tapi, itulah... Memang jodoh saya agaknya, walaupun saya kecewa dengan keputusan STPM saya, perakaunan tetap diteruskan. Dan akhirnya saya menamat pengajian pada Mac 2007, serta graduasi pada Mac 2008.


*muka saya sangat serius...



Alhamdulillah, walaupun saya belum lagi menjadi Akauntan, saya bekerja di bidang yang sangat saya bencikan dulu. Bidang perakaunan. Penat, memanglah... Tapi bila kita buat sesuatu yang kita suka, penat pun rasa seronok je. Betul x?

*maaf. gambar ini sangat kabur...

*gambar ini pula sangat jauh la...

Sekarang ini saya berhasrat untuk meneruskan pengajian ke Peringkat Sarjana, dan insyaAllah saya mahu menjadi PENDIDIK. Saya mahu kongsikan seluruh pengalaman saya untuk anak bangsa.


No comments: