:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Monday 23 April 2012

Tiada Yang Berbeza

Alhamdulillah, usia perkahwinan bakal menjengah ke angka 2, kurang seminggu je lagi. Serasanya baru je lagi kami bernikah tempoh hari. Sedar tak sedar, dari 2, hampir menjadi 4 dalam 3 bulan lagi, InsyaAllah. Bagi saya, tempoh 2 tahun mungkin belum apa-apa lagi. Masih baru lagi. Masih banyak yang perlu dipelajari. Masih banyak yang perlu diperbaiki. Masih berusaha, hari demi hari.

Dan Alhamdulillah, sepanjang tempoh ini juga, rasanya tak pernah kami bergaduh besar. Harap-harapnya tidaklah sampai bila-bila. Bertekak kecil-kecilan tu adalah. Biasalah, suami dan isteri datang dari dua buah keluarga yang berbeza. Dibesarkan dengan cara yang berbeza. Dan masing-masing punya ego sendiri. Sebab itu perlunya 'give and take'. Sama-sama ya! Bukan seorang sahaja.

Baru-baru ini, ada satu topik yang diutarakan di salah sebuah 'Facebook Group' yang mana ahlinya adalah kebanyakannya isteri-isteri merangkap ibu-ibu yang bekerjaya. Mereka mengatakan yang isteri lebih banyak berkorban berbanding suami. Maaf, saya paling tidak suka kalau siapa-siapa, sama ada suami atau isteri mengeluarkan statement seolah-olah dia yang berusaha paling banyak, dia yang paling banyak berkorban. Sememangnya, kita akan sentiasa merasakan kita telah melakukan yang terbaik. Namun, janganlah perasaan kita itu menimbulkan rasa ego, sehingga mengeluarkan statement seperti itu. Bagi saya, itu samalah juga dengan memburukkan pasangan kita secara tersirat. Walaupun tanpa kata-kata, 'Pasangan aku tu, bukannya bagus sangat pun...'

Bagi saya, dalam perkahwinan, sama-sama telah banyak berkorban. Mungkin isteri rasa dia banyak berkorban, sebab dia yang paling banyak buat kerja yang nampak, macam menguruskan rumahtangga dan anak-anak. Kalau suami pula jenis pendiam, tak banyak cakap, mungkin jadi sebab isteri rasa suami tak banyak membantu. Tapi janganlah pula kita terus merasakan yang kita paling banyak berkorban. Banyak atau sedikit pengorbanan yang telah kita buat, bukan kita yang menilainya. DIA lebih tahu. Biar dia saja yang menilaikan.

Selagi kita berfikir-fikir perkara-perkara tersebut, selagi itu perasaan tenang tidak akan muncul. Bukankah syaitan suka andai masjid yang dibina itu runtuh. Ketahuilah, setiap pengorbanan yang telah kita lakukan itu, pahala balasannya dan insyaAllah syurga tempat kita. Lagipun, pengorbanan itu bukan untuk siapa-siapa. Untuk suami dan anak-anak, yang akan membawa kita ke syurga yang hakiki.

Saya pun bukanlah yang terbaik untuk manjadi penasihat hal rumahtangga, sementelah rumahtangga sendiri baru menjengah usia 2. Bukan saya tak pernah punya perasaan seperti itu di awal-awal perkahwinan. Namun, saya cuba sentiasa berfikiran positif. Insyaallah semuanya akan baik-baik saja. Ameen...


No comments: