:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Friday 14 January 2011

Pengalaman Yang Tak Akan Dilupakan - Bhgn 3

Rasanya ini bahagian yang terakhir. Harap-haraplah saya dapat ceritakan sampai habis hari ini, ok!

8 Januari 2011 - 12.00 tengah malam

Masa ni nurse baru selesai cucuk untuk tahan sakit. Cucuk kat punggung lak tu. Alhamdulillah, lepas je cucuk, rasa lega sket. Lepas tu baru terasa kepenatannya. Saya tau nak tidur je, sebab dah tak larat sangat. Suami pun tidur di kerusi sahaja sambil tunggu kan saya.

Seingat saya, sakit tu betul-betul tak terasa selama sejam je. Saya terjaga dalam pukul 1 pagi macam tulah, sebab mula terasa balik sakit tu. Tapi, boleh tahankan lagilah. Mungkin kesan ubat tahan sakit tulah. Tidur pun lena tak lena je. Memang hanya boleh tidur mengiring je. Pusing kiri, pusing kanan, untuk hilangkan rasa sakit tu...

8 Januari 2011 - 5.00 pagi

Dalam 10 minit sebelum pukul 5, saya terjaga. Lepas tu, saya dengar bunyi, 'pop'. Sejurus lepas tu, saya terasa ada air meleleh je kat bawah. Banyak lak tu. Saya cuak gak. Suami pulak dah balik masa pukul 3.00 pagi tadi. Terus tekan butang emergency kat tepi katil.

Nurse datang, saya cakap, rasanya air ketuban dah pecah. Lepas tu dia datang tengok, ada darah jugak. Saya buat-buat relax je. Lagipun belum ada rasa sakit apa semua. Nurse panggil midwife datang untuk check. Lepas tu, dia terus buat CTG.

Saya call Suami untuk datang. Sebab, rasanya macam tak lama je lagi. Call sampai 3 kali, tak berangkat. Terus call Mama, minta tolong untuk kejutkan Suami. Rasanya tidur mati, sebab keletihan tu.

Dalam 15 minit kemudian, baru terasa sakit contraction. Sakit kali ni, lagi sakit dari yang malam tadi. Sungguh dah tak boleh tahan dah. Airmata memang berjujuran la. Setiap kali datang, memang katil hospital tu kuat saya tarik. Sebelah tangan pegang katil, sebelah lagi pegang tangan Suami. Contraction dah mula datang secara konsisten. Masa berhenti kejap tu, bolehlah saya tarik nafas kejap.

Midwife datang check bukaan. Dah 4cm ok. Maknanya dah kena terus masuk labour room. Tapi sebelum masuk bilik bersalin, kena ubat untuk bagi buang air besar. Memang terus je rasa nak membuang. Masa tu nak meneran pun takut sangat. Jangan benda lain yang keluar sudahlah. Memang menangis-nangis jelah. Tangan lak tak lepas pegang besi tepi jamban tu. Dengan nak tahan sakit contraction lagi. Memang celaru sangat, sebab tak tau nak buat apa dulu.

8 Januari 2011 - 6.00 pagi

Nurse dah tunggu dengan kerusi roda kat depan bilik. Nasib baik pakai kerusi roda, sebab rasanya memang dah tak larat dengan contraction yang datang secara kerap tu. Bila datang je, apa yang ada memang saya pengang kuat-kuat.

Sampai je terus kena naik atas katil. Setiap kali contraction datang, memang besi katil tulah jadi mangsa. Nak kurangkan rasa sakit, kena mengiring. Rasa macam nak putus nyawa. Masa tu juga midwife sibuk nak buat CTG. Nak check heart beat bb masa contraction. Masa kat bilik tak dapat nak amik sebab setiap kali contraction datang, katil pun saya gegar.

Bila dah kat bilik bersalin pun sama juga. Ingat senang ke nak suruh duduk diam masa contraction. Sakit ok! Dalam masa yang sama dia tanya sama ada saya nak amik epidural atau tidak. Macam mana nak fikir dalam keadaan macam tu. Tau nak rasa sakit tu cepat-cepat pegi je...

Tapi masa contraction berhenti kejap, saya sempat juga tanya macam-macam kat midwife tu tentang epidural. Bila fikir-fikir balik, takut saya penat dengan sakit contraction, lepas tu tak larat pulak nak meneran. Jadi, saya setujulah untuk ambil epidural. Tapi, untuk ambik epidural, bukaan mesti tak lebih 4cm. Kalau dah lebih memanglah tak boleh nak ambil dah. Tahan jelah sakit tu sampai bersalin.

Jadi, midwife kena check bukaan untuk decide boleh ambil epidural atau tidak. Kalau boleh, terus dia akan panggil pakar bius. Sekali check, bukaan dah jadi 8cm. Oh, macam tak percaya! Masa tu setiap kali contraction datang, saya dah rasa lain macam kat punggung. Macam ada benda nak terkeluar. Maknanya epidural dah tak boleh ambil dah.

Nurse terus pasangkan besi kat tepi katil untuk letak kaki. Lepas tu suruh saya jangan meneran. Ingat boleh tahan ke? Memang dah rasa nak terkeluar dah sangat. Midwife suruh sabar, sebab Dr. Fazlina pun belum sampai lagi. Lagipun, kalau teran sekarang, takut banyak sangat koyak dan kepala bb akan ada benjol.

Yang saya tahu, Dr. Fazlina sampai, tepat pada waktunya. Memang dah nak teran sangat dah rasanya. Bila sampai waktu nak teran, salah pulak cara teran. Macam mana bb nak keluar. Masa sakit contraction tu berhenti kejap, midwife ajar cara nak teran dengan betul. Supaya tak penat, dan bb dapat keluar dengan cepat. Yang penting juga, rasa sakit tu akan segera hilang.

Seingat saya, saya teran tiga kali dalam satu nafas, baru dapat keluarkan kepala. Tak sempat nak teran lagi, untuk keluarkan badan bb, tau-tau Dr. dah letak bb atas badan. Lepas tu suruh saya peluk bb.

Oh, macam tak percaya ok! Rasa sakit terus hilang bila nampak bb. Dengan bb keluar-keluar tak menangis, lepas tu nampak mata bb yang besar tu, melilau-lilau tengok sekeliling. Lepas tu saya dah tak ingat apa dah. Yang saya tahu, memang lama Dr. buar kerja kat bawah ni.

Alhamdulillah, Annaurah Sakinah lahir tepat jam 7.06 pagi pada 8 Januari 2011 dengan disambut oleh Dr. Fazlina. Bila teringat sakit bersalin tu, rasa macam tak nak mengandung lagi. Tapi, bila ingat saat indah masa mengandungkan Sakinah, rasa macam nak pula. Teringat-ingat lagi bb menendang-nendang. Sekarang, dia tendang perut saya dari luar je.

InsyaAllah, hari ini Annaurah Sakinah akan diaqiqahkan dengan seekor kambing. Ikut sunnah, afdhal hari ke-7 kan.

Buat bakal-bakal ibu yang dah nak dekat bersalin, jangan ada perasaan takut nak bersalin. InsyaAllah, semuanya akan baik-baik sahaja. Berdoalah banyak-banyak ya! Ameen...

1 comment:

cIk pEnNa said...

sy seronok baca cerita kamu...
=)