:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Sunday, 21 February 2010

Tips Pertama Kali Berjumpa Bakal Mertua (untuk anak gadis)

Pada tarikh ini, setahun yang lalu, saya telah berjaya melepasi salah satu ujian dalam hidup. Ujian bertemu bakal mertua. Sesiapa yang pernah melalui pengalaman ini, mesti terkenang-kenang kan? Apa taknya, macam-macam perasaan ada. Bercampur-campur. Kalau lepas, Alhamdulillah. Kalau tak lepas? Memang parahlah. Hehehe...

Bagi saya, apa yang sangat penting adalah first impression. Itulah penentu kepada kejayaan kita pada hari itu. Macam juga pergi interview untuk minta kerja. Tapi interview ni, lagi sangat-sangat penting ok!

Jadi hari ini, saya dengan baik hatinya, ingin berkongsi pengalaman semasa pertama kali bertemu dengan bakal mertua. Moga-moga dapat dijadikan panduan buat anda yang takut-takut untuk bertemu dengan bakal mertua. Takut kena reject kan? Hehe...

Yang pertama sekali tentulah, pakaian. Kalau boleh pakain yang bersopan dan sedap mata memandang. Janganlah pakai yang boleh menyakitkan mata. Kalau tak nak pakai baju kurung pun takpe, tapi janganlah pakai baju yang ketat-ketat sampai segala lurah bagai kan. Tapi kalau dapat pakai baju kurung, lagi baik. Kan manis jer...

Kalau boleh, datang tu, janganlah datang dengan tangan kosong je. Bawa la ole-ole sikit. Buah-buahan ke, kuih-muih ke... Kalau dapat bawa kuih yang kita buat sendiri lagi bagus kan. Bakal mertua rasa air tangan bakal menantu. Confirm lepas!

Sebelum nak datang tu, tanya-tanyalah kat BF tentang mak dia. Supaya boleh la bersiap sedia nak borak-borak apa dengan mak dia nanti. Sebelum nak pikat anak, kan penting dapat pikat mak dulu. Tapi, sebab anak kita dah pikat dulu, kenalah cari jalan supaya mak dia pun dapat kita pikat. Kalaupun anda ni seorang yang pendiam, cubalah untuk mencari topik untuk berborak-borak dengan mak dia. Orang tua ni suka kalau kita layan ni. Nak-nak lagi cerita yang memang dia suka. Kalau boleh, masa berborak-borak, janganlah anda sibuk nak menggedik dengan BF anda. Kang tak pasal-pasal kena reject pulak.

Lepas tu, kalau mak dia ke dapur, kalau anda tak tahu nak buat apa, mesti rasa macam nak ke dapur juga kan? Yang ni, tanya dulu dengan BF anda, boleh tak nak ke dapur. Takut mak dia tak suka orang kacau dia kat dapur. Kalau dah duduk kat dapur tu, janganlah duduk saja. Kalau mak dia tengah menggoreng-goreng ke, anda tolong-tolonglah. Walaupun sebenarnya skill tu tak berapa nak ada.

Kalau adik-beradik dia ada kat rumah tu juga, cubalah bermesra-mesra dengan mereka ni. Kalau ada yang sekolah lagi, tanyalah pasal sekolah ke. Kalau yang dah kawin pula, tanyalah pasal famili ke. Pandai-pandailah anda nak borak apa. Tapi ingat, cakap jangan main lepas je. Fikir dulu. Nak bergurau pun berpada-pada. Takut mereka ni tak biasa dengan cara gurauan anda.

Ada orang kata kita kena berlakon masa pertama kali berjumpa ni. Terpulanglah... Tapi janganlah berlakon banyak sangat. Melampaulah pulak. Kalau anda ni jenis gelak kuat-kuat, kawal la sikit. Kalau nak gelak tu, ingat-ingat sikit. Jangan main belasah je. Kang tak jadi pulak kang, kempunan lak...

Ni jelah kot. Berdasarkan pengalaman saya ye. Lain orang, lain caranya. Yang penting, saya dah lepas dah ujian ni. Lepas ni ujian nak menjadi menantu kesayangan pula. Yang dah kahwin, boleh bagi tips? Hehehe...

2 comments:

Mohd Farid said...

Assalamualaikum,

semoga diberkati Allah.

http://www.faridrashidi.com/2010/02/20/bagai-mengucup-kilauan-lu-lu-wal-marjan/

ayumie said...

wow...mesti berdebarkan maz...hehehe...nasib baik ummi single..