:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Saturday, 7 November 2009

:: Sandarkan Pada Kenangan ::



Tadi tiba-tiba terdengar lagu ini di Sinar FM (saya kan retro). Jadi, teringat pula secara tiba-tiba pada kenangan lalu. Bukan kenangan cinta ya kawan-kawan. Tapi kenangan di zaman muda remaja. Sekarang pun masih muda okeh!

Alkisahnya terjadi pada pertengahan tahun 2003. Masa itu saya baru menjejakkan kaki ke menara gading. Kira-kira menjadi junior la masa itu. Setiap junior baru kan akan menjalani sesi orientasi. Dan sesi orientasi akan diakhiri dengan 'Malam Kebudayaan'. Setiap kumpulan akan melakukan persembahan. Jadi, saya bersama seorang junior juga, kalau tak salah saya, namanya Saiful Amri. Kami bersepakat untuk mempersembahkan lagu ini secara duet. Nasib baik dia ni junior diploma. Saya junior bachelor. Jadi, dari segi umur, memang dia junior saya la.

Sejak itu, saya dipanggil Siti Sarah. Wah, terasa sangat famous la saat itu. Dan Saiful saya panggil sebagai kekasih lama saya. Masa tu, belum ada istilah 'Teman Tapi Mesra' & 'Kekasih Gelap'. Kalau tak, pasti saya sudah gunakan istilah ini padanya. Boleh? Tapi dia kan macam adik saya je. Sebab itu saya selamba je.

Yang saya nak cerita di sebalik lagu ini, bukan kisah saya melakukan persembahan. Tapi kisah saya dingorat oleh seorang senior. Wah, perasan lagi aku. Hehe. Ok, ok.. dia ni, mengorat saya secara rakus, yang menggeli-gelemankan telinga mendengarnya. Konon-konon, tak boleh tidur kalau tak dengar suara saya la. Geli tak? Haha! Ayat memang tak boleh blah.

Nasib baik la, saya ni ketinggalan zaman masa tu. Saya tiada hanfon ye. Jadi saya selamat la daripada diganggu oleh kasanova itu. Saiful siap pesan pada saya, 'Kak, hati-hati dengan _____ tu. Dia tu cam gatal je. Tapi kalau Akak dengan Abang Ed, itu takpe'. See... Sangat bahaya ye.

Itu cerita mengenai kasanova tidak bernama tu. Saya yang tak nak taip nama dia. Eh, bukan. Saya lupa la sapa nama dia. Tamat kisah si kasanova ok. Sambung cerita pasal Abang Ed pulak. Nampak tak, Saiful cakap, kalau saya nak together dengan Abang Ed, dia ok aje. Haha! Siapakah pula Abang Ed itu?

Abang Ed ni, atau nama sebenar beliau, Edwan Ezzane. Beliau ni, senior saya juga. Dialah yang jaga kumpulan saya & Saiful, yang mana sepatutnya dialah yang jaga persembahan kami. Tapi telah disibukkan oleh si kasanova tulah. Saya tak ada apa-apa hubungan istimewa dengan Abang Ed ye. Kawan sahaja. Lagipun, memang saya anggap beliau macam abang saya pun.

Beliau banyak membantu saya sepanjang saya berkawan dengan beliau di sini. Pernah saya kena bawa kawan saya ke hospital, saya hubungi beliau minta tolong, laju je beliau datang. Serasa saya, beliau sudah pun punya anak sekarang.

Kiranya, lagu ini memanglah banyak kenangannya pada saya. Tapi, tak tahulah boleh disandarkan atau tidak. Hehe...

2 comments:

~~mhna..ena...~~ said...

ahaks...!! tesgt kenangan..mane bleh lupe waktu tu time maz nyanyi..
sape ek mamat yg gatal tu..rizal ek? hahahaha...

_Gnie_ said...

eh, yeke.. ntah la ena. cam ingat2 lupa. rasanyer nama dia mula huruf F. tp xleh nak ingat la sapa...