:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Monday 13 July 2009

Siapa Kita Untuk Menjatuhkan Hukuman

Kalau anda semua perasan, seringkali terjadi dalam kehidupan seharian kita, kita menilai sesuatu daripada apa yang kita nampak. Lantas hukuman terus dijatuhkan. Tanpa kita sedar, siapalah kita untuk menjatuhkan hukuman yang seseorang itu telah melakukan salah. Iya, memang kita menilainya daripada apa yang kita nampak & apa yang kita tahu. Tapi janganlah menjatuhkan hukuman hanya kerana kita merasakan yang ilmu yang kita ada itu 'lebih' dan kita tahu perkara tersebut salah atau tidak.

Maaf ya... Kadang-kadang orang yang merasakan dirinya sedikit berilmu, mudah untuk meletakkan hukuman atas sesuatu kejadian. Memang benar, apa yang terjadi itu ada kaitannya dengan apa yang telah kita lakukan suatu waktu dulu. Tapi janganlah kita terus meletakkan kesalahan itu di bahu mereka. Bukankah lebih baik, jika ianya dimulakan dengan nasih yang penuh berhemah? Bukannya dengan menyakitkan hati dan menambahkan bebanan kepada mereka.

Gunakan ilmu yang ada dengan cara yang betul. Jangan terlalu dibanggakan dengan ilmu yang sedikit itu. Sebenarnya, lagi banyak yang kita tahu, rupanya lagi banyak yang kita tak tahu. Bersyukur atas nikmat kurniaan-NYA. Alhamdulillah...





glitter-graphics.com

No comments: