:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Thursday 13 January 2011

Pengalaman Yang Tak Akan Dilupakan - Bhgn 2

Ok sambung cerita semalam, sementara Sakinah tengah tidur lagi tu...

7 Januari 2011 - 3.00 petang

Masa ni terus pegi daftar masuk ke wad. Dalam hati memang berdebar-debarlah. Lepas nurse hantar masuk wad, dia suruh salin baju yang disediakan semua. Masih lagi dalam keadaan, percaya dan tidak je. Dah salin baju semua saya baring atas katil, sambil borak-borak dengan Suami. Tak lama kemudian, masuk nurse untuk buat CTG selama 15 minit.

Lepas tu lama jugak la tunggu, midwife datang untuk buat proses induce. Dalam pukul 4.15 petang macam tu, baru dia datang. Saya teragak-agak juga masa tu, sama ada nak terus diinduce atau tunggu waktu untuk Solat Asar. Tapi, sebab dia dah datang, saya redha dah redah jelah.

Proses dia sama lebih kurang macam VE. Ngeri? Tahan jelah... Masa midwife tengah buat tu, saya terasa basah berair kat bahagian bawah tu. Saya ingatkan air ketuban pecah. Rupanya, dia letakkan air untuk memudahkan proses induce tu. Saya ingatkan nak induce kena cucuk kat bawah tu. Oh, memang tak terbayangkanlah. Rupanya, masukkan ubat kat dalam vagina.

Dalam masa 1 jam selepas diinduce, memang tak boleh bergerak. Cuma duduk atas katil, pusing kiri kanan sahaja. Lepas tu, barulah boleh bergerak. Kemudian dalam masa enam jam, lepas induce, midwife akan datang untuk buat VE. Nak tengok bukaan. Kalau masih tiada bukaan, kena induce sekali lagi. Keseluruhan proses induce yang boleh dibuat sebanyak 4 kali, kalau masih tiada bukaan la. Jadi, dalam pukul 12 tengahmalam nanti, midwife akan datang untuk check bukaan, dan decide untuk induce sekali lagi atau tidak.

Sejam lepas diinduce, dah boleh start bergerak. Bangun untuk bersolat. Dalam masa 1 jam tu, ada juga rasa contraction. Tapi, yang lite-lite jelah. So, masih boleh ditahankan lagi.

7 Januari 2011 - 7.00 malam

Masa ni, Suami dah balik. Lagipun beliau tengok saya ok-ok je, baliklah kejap untuk mandi dan bersolat semua. Saya pulak, baring-baring merehatkan diri. Takut pun iye juga. Masa ni, tak ada contraction ke apa semua. Memang relax-relax jelah. Tu yang boleh baring dan tidur tu.

Dalam pukul 7.45 malam, baru bangun untuk bersolat Maghrib. Lepas tu sementara tunggu masuk Isyak, sempatlah baca Yaasiin. Yelah, nak hilangkan gundah gulana dalam hati. Suami pun tak sampai lagi kan. Masa ni, dah tak larat nak solat biasa. Solat secara duduklah. Itu yang mampu dibuat.

Lepas Isyak, terasa lapar sangat! Padahal dah makan malam dah sebelum Maghrib tadi. Jadi SMS Suami untuk bawakan makanan. Memang sangat lapar, yang tak tertahan rasanya...

7 Januari 2011 - 9.00 malam

Masa ni, saya dah start rasa contraction yang kerap tu. Mula-mula tak perasan. Suami datang bawakan makanan pun, dah tak terjamah, sebab rasa sakit sangat. Saya ingatkan itu memang kesan induce. Jadi relax jelah, sambil tahankan sakit tu. Tapi saya check juga, berapa minit sekali datang. Dalam 5-7 minit sekali.

Sampai pukul 10.30 malam, saya dah tak boleh tahan dah. Rasa nak tercabut pinggang ni. Kalau dulu biasa rasa sakit senggugut. Sakit yang ini, lebih lagi. Panggil nurse, untuk check. Sebab dah tak tahan sangat dah.

Kalau ikutkan, akan buat CTG pukul 11.30 malam, sebelum buat VE pukul 12 tengah malam. Tapi, sebab sakit tu kerap datang, nurse terus buat CTG. Bayangkan, masa tu sakit perut mengeras, lepas tu kena letak benda atas perut. Oh, lagi sakit ok! Tapi tahankan juga...

7 Januari 2011 - 11.30 malam

Masa ni midwife dah datang untuk buat VE. Ada dua orang yang datang. Tengok heartbeat baby semua ok. Contraction pun dah datang kerap. Masa midwife tu datang, kenalkan diri, lepas tu adalah dia cakap pasal procedure apa ntah semua. Saya dah tak boleh nak masuk apa pun yang dia cakap. Dengar tak dengar je. Sakit perut tu, mengatasi segala-galanya.

Mereka minta untuk buat VE. Yang seorang akan 'seluk', dan seorang lagi pegang perut saya rasa contraction. Oh, sangat sakit ok! Daripada saya menangis tertahan-tahan, terus saya menjerit. Masa tengah sakit contraction, dia seluk pulak kat bawah tu. Gila tak sakit? Allah je yang tahu.

Kecewa sangat sebab bukaan baru 1.5cm. Lama lagi nak capai 10cm. Midwife report kepada Dr. Fazlina, dan Dr. suruh saya di'inject' tahan sakit. Itu je caranya. Sebab, kalau tidak, saya akan keletihan, sebelum proses bersalin. Takut tak boleh nak bersalin secara normal.

Masa ni juga ada dia cakap pasal epidural. Tanya saya nak ambil atau tidak, sebab dia cakap, sakit yang saya rasa tu, baru sikit je. Sakit bersalin lebih daripada itu. Kalau yang ini pun, saya tak boleh nak tahan, yang itu nanti macam mana kan... Tapi, saya tak decide apa-apa pun lagi. Tak boleh nak fikir apa-apa pun. Cuma mahu rasa sakit tu hilang je...

Eh, nanti sambung lagi ye... Penat duduk menghadap PC...


2 comments:

Kak Erin said...

Ha'ah la lebih kurang pengalaman kita :) cuma my contraction trus rasa after 1 hour. Pastu every 2 mins plak tu. Ya Allah, tak tebayang sakitnya tu kan..

Liyana said...

alamk tkt nye nk bersalin