:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Monday 30 August 2010

Comelnya... Tak Sabarlah...

Kalau ikutkan kandungan baru masuk minggu ke-19. Baru nak cukup 5 bulan. Tapi, saya dan Suami dah rasa sangat-sangat teruja bila masuk bahagian bayi di shopping kompleks. Rasa nak terus beli je, macam-macam yang ada kat situ. Tapi, nasib baik mampu menyabarkan diri sendiri. Rasa semuanya comel-comel belaka. Lagi best bila Suami sendiri cakap, tak sabar pulak nak tunggu bb keluar. Hihi...

Kalau boleh nak beli barang-barang tu lepas 6 bulan ke atas. Dan lagi best kalau masa tu dah tau dah jantina bb. Sure lagi teruja kan, sebab dah tau dah nak beli apa. Persiapan raya pun kami tak buat lagi, dah sibuk nak beli barang bb, sebab rasa itu lebih membuatkan hati teruja.

Oh, ya! Entri sebelum ni saya ada cerita yang saya terkena kencing kotor, yang menyebabkan saya MC hari Selasa yang lepas kan? Hari Rabu masuk kerja seperti biasa, tiba hari Khamis, sakit datang lagi. Bangun-bangun sahur dah kena dah. Tahan juga mula-mula. Tapi, nak makan pun tak lalu. Last-last decide untuk tak berpuasa. Pergi ke klinik pukul 12 tengahari, sebab pagi tu kebetulan Suami ada mesyuarat penting.

Cerita kat Dr yang sakit hari tu datang lagi. Sebab tengah mengandung, Dr arahkan untuk buat scan. Takut terjadi apa-apa. Dr still syak kencing kotor sebab, tak ada bleeding. Cuma sakit perut sahaja. Menononglah kami Suami Isteri ke bilik scan. Ini kiranya second time buat scan lepas yang first buat masa awal mengandung di KK Bangi. Ingatkan kami nak buat masa 24 minggu nanti. Tapi dah sakit perut punya pasal...

Ini first time Suami tengok bb, secara scan. Teruja kami berdua, walaupun dalam hati risau juga, takut ada yang tak kena. Alhamdulillah, bb nampak sihat. Kelihatan besar sikit berbanding yang first hari tu. Dr pun cakap tak ada apa-apa masalah, cuma mungkin sebab bb berada dalam keadaan melintang, dengan kepala bb berada di bahagian yang saya rasa sakit tu. Sepatutnya keadaanya kepala di bawah, kaki di atas. Tapi, kepala bb di sebelah kanan perut saya, manakala kakinya berada di sebelah kiri.

Oh, patutlah... Manalah saya tau kalau itu sebenarnya bb. First time kan. Hehe... Bb, bb... Kenapa kamu baring macam tu? Terkejut ibu tahu... Sejak tu, saya dah mula betul-betul alert dengan pergerakan bb. Kadang-kadang rasa perut bergelodak-gelodak. Bila Suami letak tangan untuk rasa, bb diam. Memang saja tak nak bagi babah rasa yer sayang... Kadang-kadang bila rasa sakit sangat, saya cakap kat bb untuk duduk di tempat yang betul. Alhamdulillah, terus bb beralih walaupun kadang tu lambat sket. Sekarang dah tau dah camne nak buat kalau bb tak duduk betul-betul kat dalam tu. Caranya dengan bacakan ayat-ayat al-Quran. Terus elok je, tak sakit dah perut. Comel kan?

Oklah, banyak lak cerita. Semua cerita pasal bb je. Tata!

1 comment:

Hunny said...

hi, jalan2 & singgah2 baca entry.being a mom is the most wonderful thing.take care :)