:: Nuffnang ::

:: Pengikut Setia ::

Friday 25 December 2009

Jangan Mempergunakan Mereka

Dua hari lepas, semasa sibuk mahu memberi makan kepada Si Putih kesayangan saya di Esso, saya didatangi seorang anak kecil, lingkungan umur 6-7 tahun, memberitahu yang dia anak yatim yang ingin menjual CD lagu-lagu nasyid. Lepas saya katakan tidak mahu, dia minta pula sedikit sumbangan ikhlas.

Apa yang ingin saya kongsikan ini, pasti anda pun pernah melaluinya juga. Saya bukan tidak mahu memberi sumbangan kepada anak-anak itu, tapi saya tahu ke mana duit itu akhirnya. Kejadian ini pernah berlaku di depan mata saya sendiri. Mereka ini telah berjalan dari satu tempat ke satu tempat, untuk meminta sumbangan. Tapi mereka sendiri kelaparan, kerana tidak dibenarkan pun menggunakan wang itu barang sesen pun, walau hanya untuk memberi makanan. Bukankah itu wang mereka, kalau benar mereka anak yatim.

Sehinggalah ada seorang pakcik ingin memberikan mereka makan, mereka makan seperti sangat-sangat lapar. Sedang mereka menjamu selera, datang ketua mereka marah-marah kerana mereka sepatutnya mencari wang sumbangan. Nampak kan? Wang itu memang bukan untuk mereka. Tapi untuk 'ikan jerung' yang kelaparan. Menggunakan kanak-kanak yang masih putih itu, untuk memberikan makan kepada mereka.

Saya sendiri punya anak buah yang memang anak yatim. Jika benar mereka itu anak-anak yatim, sudah pasti saya akan terkenangkan anak-anak buah saya. Setiap anak yatim, ada rezeki mereka, dan bukan tugas mereka untuk berjalan merata-rata semata untuk mencari wang sesuap nasi. Lembaga zakat sendiri ada menyediakan peruntukan untuk mereka. Lagipun, bukankah HARAM memakan harta anak yatim...

~ Renung-renungkan & Selamat Beramal ~


No comments: